zaterdag 22 november 2014

Pitty, Loesje, Merel en Juultje

Soms zie ik boekcovers van vroeger en dan is het net alsof er een klein vlindertje door mijn hart fladdert. De aanblik van die boekomslagen maakt gewoon iets bij me los. Want hoe vaak heb ik vroeger wel niet met dat boek in  mijn handen gestaan? En hoeveel heerlijke uren heb ik al lezend in dat boek doorgebracht?

Ik heb het heel sterk met de boeken van Pitty op de kostschool :) Oooh, wat was ik gek op die boekenreeks! Als ik terugdenk aan Pitty´s avonturen op de kostschool lijkt het wel alsof er altijd en eeuwig sportwedstrijden waren op school waarbij de meiden elkaar gruwelijk gemene streken leverden. En anders waren ze wel bezig met  stiekeme nachtelijke bijeenkomsten waarbij meisjes in het donker werden achtergelaten of in een of andere val werden gelokt. Het was hel en verdoemenis tussen die meiden daar. Heerlijk :)

Zodra er een nieuw deeltje uitkwam, spoedde ik me naar de winkel. En dan was ik weer urenlang zoet op mijn kamertje. Ach, wat was ik toch een braaf meisje (en nog steeds, nog steeds! ;D). Ik las ook de andere series van Enid Blyton. De dolle tweeling, De vijf, De avontuurlijke vier, enz. Maar Pitty was en is mijn favoriet.

Ik heb ook bijna alle boeken van Anneke Bloemen gelezen. Anneke Bloemen heeft heel wat series geschreven: Annemarie, Polly, Loesje…

Merel! Merel van Haeghe! Ik was haar totaal vergeten, maar tijdens het googlen kwam ik haar tegen. Wat vond ik dat vroeger een heerlijke serie. Maar ook Juultje! Ik herinner me de kleine bibliotheek nog die op de eerste verdieping van het wijkcentrum zat waar ik altijd kwam: een niet al te grote ruimte met tl-verlichting en boekenkasten die niet hoger dan mijn schouders kwamen. Ik en mijn vriendin twintig minuten hijgend op de fiets  en dan met een volle tas met boeken aan het stuur weer terug. En dan het vooruitzicht dat ik weer uren kon meeleven met een van die meiden.

Ik las vroeger niet alleen dit soort boeken, hoor. Ik was bijvoorbeeld ook gek op Astrid Lindgren en Tonke Dragt. Ook het boek De geheime tuin staat hoog in mijn top tien. Maar de meidenseries nemen voor mij een bijzonder plekje in. Net zoals ik het nu soms heerlijk vind om me af en toe in een chicklit te verschuilen, zo vond ik het als tiener ook fijn om af en toe terug te vallen op mijn vertrouwde boekenseries.

Ik vind de covers ook zo leuk, helemaal mijn stijl! :) Ik zou ze stuk voor stuk wel in willen lijsten. Of in ieder geval een paar. Dan krijg je zoiets. Leuk!

10 opmerkingen:

  1. Ik heb eigenlijk geen favoriete kinderboeken. Ik speelde liever buiten, op de crossfiets met de buurjongens. Lezen kwam wat later. Het enige dat ik las, was Noortje in de Tina!! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, feest der herkenning! Heerlijke boeken om te lezen! De Olijke Tweeling was bij mij favoriet en ook De Vijf van Enid Blyton. Als stripboek las ik veel Billy en Bessie Turf. Ik kreeg altijd zo'n vreselijke trek als ik die verhalen las haha! Leuke blog Regina!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ken er niet één van! ik kreeg vroeger allemaal van die gristelijke boeken voorgeschoteld.. maar ik vond het lezen er niet minder om ;-) geweldige voorkanten, uitprinten en gewoon doen, dat inlijsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow! Die boeken las ik ook! Goeie ouwe tijd!-:)
    Groetjes,
    Mona.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze titels ken ik niet maar oh ja die covers! Love it! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou en of, wat waren ze leuk! En net wat je zegt: die covers alleen al: Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ahhh, Pitty op kostschool! Wat las ik die boeken graag! Stiekem leek zo'n kostschool me best leuk.
    PS: leuke blog heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om dit weer eens te zien joh! Ik heb die boeken van Pitty ook nog ergens, waarschijnlijk op zolder bij mijn ouders, net als die serie met die tweeling! Helemaal verslonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo herkenbaar, heerlijk.... Het zijn de oude jeugdboeken van mijn moeder. Heb deze vroeger verslonden. Loesje, polly, merel enz
    Dat vlindertje heb ik nu ik de boeken weer lees. ��

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...