maandag 10 november 2014

DIY: papieren rozetten

Al heel lang zag ik op sites als Pinterest de mooiste papieren rozetten langs komen en al heel lang wilde ik ze een keer maken. Maar dat leek me zo ingewikkeld. En daarom bleef het lange tijd alleen bij een voornemen. Maar onlangs besloot ik me er toch eens in te verdiepen en wat bleek? Het is zo gemakkelijk als het maar kan! Iedere gek kan het, zelfs ik.
Je hebt nodig:

-Papier. Ik gebruikte papierblokken van de Action. Als je die blokken koopt met papier voor dubbele kaarten, heb je langwerpige vellen papier, allemaal in viervoud. Vier van die langwerpige vellen is precies genoeg voor een rozet. Maar je kunt ook cadeaupapier gebruiken of vellen papier die je door midden knipt (zodat je langwerpige velletjes krijgt).
-Lijmpistool
-Dubbelzijdig plaktape (of nietjes, of plakband)
-Schaar
-Ornamentjes of andere leuke dingetjes om de rozetten mee te versieren

Hoe ga je te werk:

1. Zorg dat je vier langwerpige vellen papier hebt (soms kom je met drie vellen al uit). Als je het niet kant en klaar hebt, kun je een vel papier op maat knippen.

2. Vouw de vellen als een harmonica. Dit luistert niet zo nauw. Ik ben een paar keer wat schuin uitgekomen, maar dit zie je niet terug in het uiteindelijke resultaat.

3. Plak de delen met dubbelzijdig tape aan elkaar (het kan ook met lijm, met nietjes of met plakband).

4. Je kunt bij het plakken ervoor zorgen dat de stukjes papier elkaar overlappen. Maar ook zijdelings tegen elkaar aanplakken werkt goed.

5. Je hebt nu een lang stuk papier, als een harmonica gevouwen.

6. Maak de uiteindes van het langwerpige stuk dat je nu hebt aan elkaar vast. Het resultaat dat je daarna hebt, lijkt op een lampenkap.

7. Druk één kant naar binnen toe. Nu kun je de rozet zien.

8. Doe wat hete lijm in het midden van de rozet

9. Druk er gelijk een ornamentje op (je kunt ook een papieren cirkeltje of zelfs een omgedraaid cupcake papiertje in het midden doen). Even de boel goed aan blijven drukken en je rozet is klaar!

Je kunt hetzelfde doen met bladeren uit een boek. Ik heb hiervoor vier bladzijdes gebruikt en op precies dezelfde manier in elkaar  gezet. Ik vind het effect erg leuk!

Ik was lekker bezig, maar mijn gezin begreep er niets van.

”Wat wordt dat? Een waaier? Een lampenkap?”
”Nee, een rozet.”
”O. Maar waar is het voor?”
”Nou, eh, dat moet ik nog bedenken.”
”Mja. Oké” *lege blik*

Ach ja, ik hobby nu eenmaal graag. Ik doe dat liever dan tv kijken. En als mama blij is, is iedereen blij, toch? :)

Wanneer je dun papier gebruikt, zoals bladzijden uit een boek, kun je het papier, nadat je het tot een harmonica hebt gevouwen, ook dubbelvouwen. Met de dubbelgevouwen deeltjes, vorm je op dezelfde manier een rozet. Vooral voor het maken van kleine rozetjes is dit handig.

Ik ben zeker van plan om eens een heel klein rozetje te maken om op een cadeautje vast te zetten.

Kijk eens hoe mooi! Lijkt me ook leuk om op een muur in een meidenkamer te doen, achter het  bed bijvoorbeeld. Of te gebruiken als versieringen op een bruiloft of een ander feest.

Met knijpertjes en touw maak je er een slinger van.

Maar ik heb er zelf uiteindelijk voor gekozen om ze aan de muur in onze slaapkamer te hangen.

Oooh, had ik maar eerder geweten dat ze zo simpel waren om te maken. Het leukste is ook om te stapelen. Dus een grote rozet, met daarop een kleine en in het midden een opplakmedaillon of iets anders leuks. Oneindig veel mogelijkheden! 

7 opmerkingen:

  1. Ja, super leuk idee! Ze zijn heel mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, dat staat wel super leuk op de muur!
    Ik ga 'm onthouden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje, je hebt de smaak te pakken! Zo op het eerste oog dacht ik aan die parapluutjes die je wel in ijsjes tegenkomt. Maar dit is veel uitgebreider, erg goed gefröbeld!
    Ik loop gewoon je blog nog eens na als ik me verveel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk idee zeg! Dat is echt iets leuks om een huis mee te decoreren!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...