donderdag 20 november 2014

DIY: nog meer bekers!

Ik was laatst in  de Xenos en tot mijn vreugde zag ik daar porseleinstiften liggen! De stiften lagen niet, zoals je misschien zou verwachten, op de knutselafdeling, maar bij het serviesgoed. Ik kon ze natuurlijk niet laten liggen. Thuis ging ik er gelijk mee aan de slag.

De stiften die ik kocht zijn van Edding. Ze worden per vier verkocht en er zijn twee varianten. Een set bestaat uit zwart, roze, rood en paars. De andere set bestaat uit zwart, blauw, groen en geel.

Eigenlijk teken ik op bekers het liefst met zwart en misschien met nog een extra kleurtje, maar nu moest ik aan de bak.

De werkwijze:

• Maak de beker schoon met alcohol (bij de Kruidvat te koop)
• Breng voorzichtig je tekening aan. Raak hierbij de beker zo min mogelijk aan om hem vetvrij te houden.
• Fouten kun je met een stukje keukenpapier verwijderen.
• Laat de gemaakte decoratie 15 minuten drogen.
• Zet de beker op bakpapier in de koude oven (dit staat niet in de handleiding, maar geleidelijk opwarmen is beter voor de beker).
• Verwarm de oven tot 160 graden.
• Bak de beker 25 minuten.
• Zet de oven uit en laat de beker een paar uur in de oven afkoelen.
• Nu is de tekening op de beker vaatwasbestendig (maar beter is om met de hand af te wassen).

En dit is wat eruit kwam:

De achterkant:

De punt van deze eddingstiften is minder fijn dan de punt van de Pebeostiften die ik eerder gebruikte. Je kunt er verder prima mee werken, maar het is misschien een beter idee om de tekening iets groter op te zetten.

Gelukkig heb ik deze wijsheid bij de volgende beker wel gebruikt. En die vind ik persoonlijk ook leuker geworden.

De beker was al gestreept en heb ik ook bij de Xenos gekocht.

 

En zo ben ik weer een paar bekers rijker. Ik ben nu alleen nog heel nieuwsgierig welke stiften een duurzamer resultaat geven. Ik denk de  Pebeostiften, maar misschien vergis ik me wel. Ik zal binnenkort eens een vergelijkend testje uitvoeren. Ben benieuwd naar de uitkomst!

10 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuk idee. Je moet er een (klein) beetje voor kunnen tekenen om hier iets aan te hebben dus in die zin weet ik niet of het zinvol voor mij is om dit te proberen, maar leuk is het beslist!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat maak je toch geweldig leuke dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn ze leuk :D lijkt me erg leuk om cadeau te doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Great idea!

    http://beautyfollower.blogspot.gr

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh die zijn leuk geworden. Ik moet dringend naar Xenos! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Awww super tof. Vooral die gestippelde beker...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe zijn de kleuren na de vaatwasser? Bij mijn tekening veeg ik alles gemakkelijk weg, terwijl ik het toch keurig vetvrij gehouden hebt en een half uur op 160 graden gebakken. What went wrong? ...of is t bij jou ook een zeer tijdelijke tekening?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap ook niet waarom er op de verpakking staat dat ze na het bakken vaatwasbestendig zijn, want dat zijn ze niet echt. Ik was daarom mijn bekers altijd met de hand af en dan zijn de tekeningen wel houdbaar. Voor mij goed te doen, maar ik zou ze op die manier nooit verkopen, bijvoorbeeld.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...