maandag 20 oktober 2014

Docu: Secrets of Body Language

Ik keek laatst deze documentaire over body language en ik vond het behoorlijk interessant.

Wist je dat 7% van wat je op een ander overbrengt verbaal is en dat 93% via lichaamstaal gaat?

Ik let er bewust meestal niet zo heel erg op, maar onbewust neem ik wel het nodige waar. En soms is iemands manier van doen zo opvallend dat ik het wel degelijk bewust zie. Ken je dat dat je met iemand in gesprek bent en die persoon je van top tot teen opneemt? En wanneer hij of zij klaar is, gewoon nog eens? Ik voel me dan altijd heel erg ongemakkelijk, heb dan altijd de neiging om mijn kleding recht te trekken en naar een spiegel te rennen om te kijken of mijn mascara niet is uitgelopen.

Ook vervelend is het wanneer je met iemand praat en de persoon je gewoon helemaal niet aankijkt, soms bij het onbeschofte af.

Ook wel eens meegemaakt: je stelt iemand een vraag en de persoon geeft je partner antwoord (eigenlijk gaat dit met name over mannelijke verkopers), alsof jij zelf onzichtbaar bent. Ik weet maar al te goed wat die lichaamstaal betekent: nou, mevrouwtje, u bent niet van belang hoor. Meneer begrijpt niet dat het vaak zo is dat als het vrouwtje niet blij is, er niets wordt gekocht. Sorry meneer!  *sluwe grijns*

Al bij al is het best een interessant onderwerp om je eens in te verdiepen. Wat ik ook met name intrigerend vond was de waarde van micro-expressie. Een micro-expressie, is een uitdrukking op het gezicht die soms maar een microseconde te zien is. Iemand kan met een blij gezicht een verhaal vertellen, maar als je goed kijkt, betrekt het gezicht ineens heel even. Experts zeggen dat de werkelijke gevoelens er letterlijk ‘doorheen sijpelen’. Ik zou geneigd zijn te denken dat het niets betekenen heeft, maar die micro-expressies geven vaak de werkelijke gevoelens van de persoon weer en zijn erg belangrijk.

Ik ben niet goed in toneelspelen, dus ik denk dat mijn lichaamstaal al snel van alles en nog wat verraadt. Ik zou dus nooit met een moord wegkomen. Maar misschien kan ik mijn talenten aanwenden om iemands gezicht perfect af te lezen, zodat ik in ieder geval weet bij wie ik uit de buurt moet blijven. Nog  even oefenen maar?

Bekijk de documentaire hier.

6 opmerkingen:

  1. Ik ben qua lichaamstaal ook altijd erg voorspelbaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij is dat ook zo: mijn gezicht is een open boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er ook erg gevoelig voor, pik feilloos op wat er eigenlijk écht wordt bedoeld of gezegd. En dat is vaak iets heel anders dan de ander je wil laten geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig. Ik merkte het laatst ook bij iemand op dat zij mij niet aankijkt als ik praat met haar. Ze kijkt meestal langs me heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook op mijn gezicht is vaak af te lezen wat er door mij heengaat. Sommigen kunnen een pokerface opzetten om hun werkelijke gevoelens te verbloemen, knap vind ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...