zaterdag 25 oktober 2014

Boek: Weg met de warboel

Onlangs las ik het boek Weg met de warboel van Karen Kingston Het huis begint hier namelijk weer een beetje verstopt te raken en ik kan wel wat opruiminspiratie gebruiken.

Het boek begint een beetje zweverig. Karen Kingston heeft eerder een boek over Feng Shui geschreven en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar niet veel mee had. Ik had altijd maar een vaag idee van wat Feng Shui was. Ik dacht dat het inhield dat er strakke regels waren over waar je bijvoorbeeld een vaas plaatste en dat het allemaal vooral met bijgeloof had te maken. Maar ook in dit boek vertelt Karen erover en al lezende begon ik er toch een beetje warm voor te lopen. Feng Shui gaat vooral over hoe de omgeving je geluk kan beïnvloeden.

Een aantal dingen die Karen in dit boek aanraadt

• Geen spullen met negatieve associaties bewaren. Ze brengen warboel in jouw ruimte en jouw geest. - Helemaal mee eens

• De doorgang naar je voordeur niet te vol zetten, de kapstok niet te vol hangen. Je belemmert de stroom van energie die in- en uitgaat. Je beperkt de stroom kansen die jouw kant opkomt en belemmert je vooruitgang in de wereld. - Hmm, een beetje dik aangezet naar mijn mening, maar het voelt wel een stuk lekkerder wanneer je je huis uit kunt lopen zonder over de troep te struikelen.

• Weg met rommelkamers, rommelzolders en rommelhokken. Zo’n ruimte in je huis straalt alleen maar sombere energie uit - Yes, nu ik dit lees wil ik mijn hele zolder weggooien. Waarom bewaar ik al die koffers en dozen met troep? Sombere energie? Klopt als een bus!

• Hou op met dingen te bewaren voor het geval dat. Dit gedrag heeft vooral te maken met een gebrek aan vertrouwen in de toekomst. Leer spullen los te laten. En als je opeens weer iets nodig hebt, zul je merken dat het vanzelf weer naar je toekomt. – Dat weer naar je toekomen klinkt wat zweverig. Ze kan ook zeggen dat je via Markplaats vast wel weer een goedkoop vervangend iets op de kop kunt tikken. Voor de rest ben ik zelf niet zo van het bewaren, dus weg met de zooi!

In het boek wordt iedere ruimte in huis apart behandeld. Maar het gaat ook over het opruimen van je mentale, spirituele en emotionele warboel.

Karen zegt dat de toestand van je huis iets zegt over je gemoedstoestand. Een opgeruimd huis staat meestal voor een opgeruimd leven. Iemand die in huis zijn zaakjes op orde heeft, heeft dat voor de rest meestal ook. Ook leven deze mensen vaak gezonder. Dikke mensen hebben volgens haar bijna altijd een huis vol troep (da’s geen subtiele uitspraak, nee, en ik weet niet zo net of het wel klopt). 

Bron

Hoe chaotischer je leven, hoe chaotischer je huis; wat mij betreft is dat helemaal waar. En als ik het gevoel heb dat ik het leven niet in de hand heb, krijg ik een zware behoefte om thuis de keukenkastjes op te ruimen en de kledingkast uit te spitten. Dat geeft me het gevoel dat ik de boel beter onder controle heb.

Karen raadt aan om met een klein stukje van je huis te beginnen, want dat werkt motiverend. Ruim dus eerst een la op, of een klein kastje. Het fijne gevoel dat je hebt na het volbrengen van je taak motiveert je om aan een nieuw (groter) project te beginnen.

Ik had wat meer praktische tips in dit boek verwacht. Die komen uiteindelijk wel aan de orde, maar toch in mindere mate. Maar ik moet zeggen dat het verhelderend werkt om de boel eens anders te bekijken en dat dit ook inspireert tot opruimen. Wat mij betreft is het dus zeker wel een nuttig boek.

De eerste volle vuilniszak heeft mijn huis al verlaten. Het is de bedoeling dat er de komende weken nog een flink aantal volgen!

5 opmerkingen:

  1. Ik houd niet van heel rommelige huizen, maar zeker ook niet van heel opgeruimde huizen. Je moet wel zien dat er geleefd wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dat is hier erg lastig... vriendlief heeft namelijk een antiekzaak dus zoals hij zegt, heel veel werkvoorraad! Ik ben nogal van het opruimen en kan ook heel gemakkelijk dingen weggooien, hij dus niet dus helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "En als je opeens weer iets nodig hebt, zul je merken dat het vanzelf weer naar je toekomt." Met andere woorden, je koopt die spullen gewoon opnieuw haha!
    Dat een opgeruimd huis een opgeruimd hoofd geeft, geloof ik. Maar daarmee ben je er nog niet. Er moet ook nog worden schoongemaakt, er moeten boodschappen worden gedaan en blablabla kortom een gebed zonder eind ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan wel tien boeken aanschaffen en 100 keer van goede wil zijn. het werkt niet in ons huis met vier mannelijke bewoners ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...