zondag 24 augustus 2014

Nieuwste verslaving!

Waarom zou je altijd op papier moeten tekenen? Eigenlijk kun je overal op tekenen, toch? Ik zag op Pinterest dat heel DIY-land vrolijk met sharpies op mokken aan het tekenen was. Ik heb hier ook Sharpies liggen, dus het begon al snel bij mij te kriebelen. Ik wilde ook! Tot ik erachter kwam dat ik niet de juiste Sharpies had. Want als je het goed wilt doen gebruik je hiervoor Sharpies op oliebasis. En ik heb dus gewone :(
Even overwoog ik dan maar de juiste Sharpies aan te schaffen. Maar hé, waarom moeilijk doen? Ik kon toch net zo goed gelijk echte porseleinstiften kopen? Ik kocht Porcelaine 150 markers van het merk Pebeo en ging aan de slag.

diy: beschilder een mok
diy: beschilder een mok
diy: beschilder een mok
De werkwijze is eenvoudig:

  • Koop een leuke beker bij bv de Xenos of de Blokker.
  • Maak  deze schoon met wat alcohol (ik heb een flesje gekocht bij de kruidvat).
  • Teken eerst voor jezelf op een papier wat je over wilt brengen, zodat je later niet zoveel fouten maakt.
  • Teken daarna met je stift op de mok.
  • Ben je nou heel onzeker tijdens het tekenen, dan kun je de tekening eventueel ook eerst met (vet- en olievrij) transferpapier overbrengen (heb ik zelf niet gedaan).
  • Maak je een fout, dan kun je dit nog wegvegen met wat keukenpapier, of als dit niet meer gaat met een vochtig schuursponsje.
  • Zorg dat je ondertussen zo min mogelijk met je vingers op het tekenoppervlak komt, hou het zo vetvrij mogelijk, dan hecht de verf zich beter.
  • Laat de beker 24 uur drogen.
  • Zet je beker op bakpapier in de oven en bak je creatie daarna 35 minuten op 150 graden. Belangrijk hierbij is dat je de beker al in de koude oven zet en het tijdens het afkoelen ook in de oven laat staan (en dat kan wel een aantal uren duren).
  • Als het goed is, is de tekening op de beker hierna vaatwasbestendig. Evengoed zou ik voor de duurzaamheid aanraden om de beker met de hand af te wassen.
Ik vond de porseleinstiften best redelijk werken, maar echt helemaal een goede grip had ik niet tijdens het tekenen. Ik zit er aan te denken om voor de volgende keer een potje met porseleinverf aan te schaffen en het met een fijn penseeltje te proberen. Hoe dan ook: ik heb de smaak te pakken. Er volgen hierna vast nog nieuwe creaties!

21 opmerkingen:

  1. Hartstikke gaaf!
    Mooi gedaan.
    Groetjes,
    Mona.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je wordt al een echte crea-thea haha! Maar het resultaat mag er zijn, vooral zo doorgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel erg leuk. En hierbij komt je nieuwe boek ook weer goed van pas zie ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind de eerst twee echt geweldig! Leuk gedaan! Wat een leuke hobby ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die uiltjes zijn echt leuk joh! Ik ben zelf helemaal niet creatief aangelegd, heb er geen gevoel voor maar ook geen geduld helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, ze zijn fantastisch. Wanneer begin je een shop?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat wil ik ook!!! Maar die stiften zullen wel prijzig zijn??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt ook gewoon alleen een zwarte kopen. Te koop via mijn derde link in dit bericht, maar helaas zijn de verzendkosten nogal hoog, waardoor je op 11,60 uitkomt. Ik heb zelf stiften via ebay gekocht en dat was een stukje goedkoper (voor alleen een zwarte betaal je incl. verzendkosten minder dan 6.00 euro) . Bol.com heeft trouwens porseleinmarkers van Edding, 6 kleuren en 13 euro met gratis verzending. Ik weet alleen niet of die stiften goed zijn. Pipoos heeft ze ook, maar ik weet niet welk merk.

      Verwijderen
  8. Wat gaaf! Jammer dat ik NIET kan tekenen haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. echt te gek gaaf. nog even en je kan je eigen winkeltje beginnen, dan kan ik eindelijk wat kopen hahaha ;-) ik moest laatst ook aan je denken toen ik krimpiedinkie wou bestellen, da's ook wel wat voor jou, denk ik!? ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh oh wat is dat leuk. Ik doe het ook, keramiek maken, beschilderen maar nu ben ik met transfers bezig. Dat is helemaal een uitvinding. Ook via pinterest.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, maar jij maakt dan ook echte kunstwerkjes! Ik kan dus wel die stiften kopen, maar het wordt nooit zo mooi als die van jou.... *zucht*
    Gave mokken!! Je zou ze moeten gaan verkopen online!! #gatindemarkt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw wat gaaf! En wat kan je goed tekenen, dit zou mij niet lukken haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hee wat leuk! Zo kom je nog eens aan hele originele spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk! Ik heb het laatst ook gedaan, prima tijdsbesteding op een druilerige middag ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Blijft dit nou ook goed zitten als je ze met de hand wast?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...