zondag 17 augustus 2014

Andere tijden

Ik lees nog steeds af en toe een echt boek. Je weet wel, zo’n bundel papier die je in je hand kunt houden, met een hoop letters erin en ezelsoren. Nog vaker lees ik op mijn e-reader, want dit heeft zo zijn voordelen. Het leest sneller en het boek valt altijd open op de bladzijde waarop ik bezig was. Scheelt weer gezoek. Het ding is lekker licht en ik heb er altijd een voorraadje boeken op staan die ik niet gelezen heb.

Mijn boekenkast staat nog steeds vol met boeken, maar langzamerhand ben ik de fictie aan het vervangen door non-fictie. Want met de komst van de reader is ook de manier waarop ik tegen boeken aankijk veranderd. Waarom zou ik een hele serie boeken bij elkaar sparen, deze één keer lezen en dan tientallen jaren ruimte laten innemen op een plank? De boeken die ik nog wel koop en regelmatig blijf inkijken zijn o.a. kookboeken, tekenboeken en boeken over gezondheid.

Ik koop dus nog steeds boeken, maar niet meer dezelfde soort boeken als vroeger. Het geeft me nog steeds een fijn gevoel een nieuw boek in handen te hebben, maar omdat het nu meestal om een informatief boek gaat, heb ik niet meer het gevoel dat het heel hard moet gaan regenen en dat ik met een kop thee en het boek onder een dekentje op de bank wil kruipen. Nee, ik pak het uit, blader het even door en zet het in de kast voor later gebruik.

Soms vraag ik me af hoelang boekwinkels het nog zullen overleven. Of zal er altijd vraag naar blijven? Ik merk zelf dat ik na jaren totaal geen interesse meer in tijdschriften te hebben gehad, nu af en toe een Flow koop. En soms trekt een ander tijdschrift, met een zelfde soort uitstraling mijn aandacht. Ik vind ze wel erg prijzig. En als ik er dan aan denk dat er op internet eindeloos veel verhalen en informatie is te halen, denk ik wel drie keer na voordat ik mijn portemonnee trek.

Tijden veranderen in ieder geval. En dat is ook niet erg. Het is alleen anders.

16 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens! Zo jammer ook ergens...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, Ik ben vandaag toevallig op je blog terecht gekomen en vind hem gelijk geweldig!
    Ik ben ook een echte boekenworm. Ik had ook nog het boek Wild liggen maar er nooit in begonnen, tot ik vandaag je blog las, toen heb ik hem van de zolder af gehaald en ga ik hem nu lezen!!
    Ik ben wel lid van de bibliotheek en vind het heerlijk om er rond te snuffelen (heb al heel veel boeken gelezen van de bieb)
    Ook heb ik een 7 inch tablet waar ik boeken op heb staan en er regelmatig 1 op lees, maar er gaat niks boven een echt boek in je handen te hebben.
    Ook heb ik moeite om een boekenwinkel voorbij te lopen zonder er 1 te kopen...haha

    Heb jij ook Facebook en/of Twitter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel Twitter (xxooREGINAxxoo, maar afgeschermd, dus ik je zou je moeten toevoegen), geen Facebook!

      Verwijderen
  3. Ik denk dat er altijd wel echte boeken blijven bestaan. Ook al lees ik zelf bijna alleen nog maar op de e-reader.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees al bijna 3 jaar geen echte boeken meer, ben helemaal om. Ik -als boekenwurm zijnde, ik lees vanaf kinds af aan alles dat los en vast zit- dacht nooit dat ik dit zou doen. "Er gaat toch niks boven papier blablabla". Not. Ik wil niets anders meer.

    In de loop van de afgelopen 3 jaar heb ik heel veel boeken weggegeven waardoor mijn boekenkast nagenoeg leeg is. Nooit meer zware verhuisdozen de trappen opsjouwen! Nog een voordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik lees nog steeds papieren boeken maar het gros leen ik gewoon bij de bieb. Leesboeken koop ik bijna nooit meer, dat vind ik echt zonde van het geld en de ruimte die ze innemen. Wel koop ik nog kookboeken of informatieve boeken maar lang niet meer zo veel als vroeger, ook omdat het overal op internet wel te vinden is. Toch blijf ik het leuk vinden om in een boekwinkel te struinen, maar hoe lang ze nog bestaansrecht hebben... geen idee...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soms trekt een boek mijn aandacht en koop ik hem. Alleen maak ik dan geen tijd om het boek te lezen. Een tijdschrift blader je door, je leest eens wat en slaat hem dan dicht. Dat pak ik toch sneller. De flow is duur, maar als lid merk ik daar weinig van: lees 1x per jaar ;) Dat valt me sowieso op. Die leuke creatieve bladen zijn allemaal duur! Mja soms mag dat ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat vraag ik me nou ook steeds af, kunnen boekenwinkels nog wel blijven bestaan? Want zo heel goedkoop zijn boeken nu ook weer niet. Ik ga zelf regelmatig naar de bibliotheek, waar ook wel de recent uitgegeven boeken te krijgen zijn, alleen die kun je dan weer niet zo lang lenen, dus moet ik snel lezen haha!
    Van de Flow heb ik nog nooit gehoord, met welk tijdschrift kan ik dat vergelijken? Flair, Viva, Glossy?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het is een heel ander soort blad. 'Flow is een tijdschrift over dingen anders doen en nieuwe keuzes maken. Klein geluk, dagelijks leven en het mooie van niet altijd perfect hoeven zijn' (hun eigen tekst).

      Verwijderen
  8. Een e-reader ligt mij niet, ik weet niet hoe het komt. Een kast vol boeken is prachtig om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geef mij maar een ouderwets boek van papier! Heb er een kast vol mee staan en vaak lees ik een boek voor een 2e keer.. en leen ik ze uit aan vriendinnen en familie. Ik heb ook een verzameling e-books, maar dat vind ik toch niet zo fijn lezen als een echt boek. Al zou het tijdens de vakanties wel een hoop gewicht schelen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geen e-reader of e-books voor mij. Ik vind ouderwetse boeken lekker. En de nieuwe boeken ook om even aan te snuffelen. Soms lees ik ze van de bieb of de kringloop, dan snuffel ik niet hoor (hatsjie). Tijdschriften koop ik wel véél minder dan vroeger. Vanwege internet inderdaad en omdat ze me minder boeien. Volle boekenkasten vind ik ook nog steeds gezellig. Ik ben nogal een rommelig type..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. voor mij ook geen e-reader of e-books op de ipad, ik vind het helemaal niks en staar al genoeg naar een scherm ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind mijn e reader helemaal geweldig en lees er veel meer op dan dat ik met gewone boeken deed. Ik lees vooral voordat ik naar bed ga en dan ligt dat niet lekker met zo een dik boek. Wat dat betreft is de e reader echt een geweldige uitkomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik lees alleen op mijn e-reader tijdens de vakantie. Thuis leek ik papieren boeken die ik bij de kringloop koop of leen bij de bieb. Een beetje een leuk tijdschrift vind ik ook vreselijk duur.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...