vrijdag 20 juni 2014

Alles of niets

We lopen hier thuis zo ongeveer op onze laatste eindjes. Zo aan het einde van het schooljaar gaat het allemaal wat moeizamer en kijken we allemaal uit naar de zomervakantie. Nog even!

Ik krijg zo rond deze tijd standaard de schoonmaakkriebels. De voorjaarsschoonmaak gaat meestal aan me voorbij. Juist in deze periode, wanneer allerlei dingen worden afgerond en er langzamerhand weer wat rust komt in huis, krijg ik zin om heel veel weg te gooien en stofnesten op te zoeken die de rest van het jaar ongemoeid zijn gebleven.

Altijd wanneer ik weer zo´n schoonmaakstuip krijg, abonneer ik me op de emails van Flylady. De emails bevatten een hoop praktische tips met hier en daar wat filosofische wijsheden. De belangrijkste Flyladygrondregel is de 15 minutenmethode. Als je iets aanpakt in huis, zet de timer dan voor 15 minuten. Ook als de klus niet klaar is: stop na 15 minuten! De achterliggende gedachte is dat iets beter is dan niets.

Je hebt mensen die overgeorganiseerd zijn omdat ze zo perfectionistisch zijn. Deze mensen zijn soms obsessief te noemen. Andere mensen hebben ook een perfect plaatje in hun hoofd, maar krijgen daar juist een blokkade van. Het perfecte plaatje waar ze aan willen voldoen is zo overweldigend en intimiderend dat ze uiteindelijk verlammen en niets doen.

Ik behoor duidelijk tot de tweede categorie. Het is typisch iets voor mij om een ellenlange todolist te maken en zo halverwege de ochtend te denken: ‘Ja, doei, de groeten’, en voor de rest van de dag in het zonnetje in de tuin te gaan zitten. Niet omdat ik lui ben, maar omdat ik denk dat ik het toch allemaal niet meer red. En omdat het bij mij alles of niets is. Maar morgen is een nieuwe dag en dan… dan gaan we het allemaal perfect doen!

Of ik doe aan de lijn, of ik overeet me. Of het huis is blinkend schoon, of het is een chaotische toestand.

Als ik er over nadenk is het met bloggen net zo. Ik doe veel te lang over het schrijven van een blog, maar denk dat dat de enige manier is. Dus blog ik uiteindelijk maar niet, want ik denk steeds dat ik er geen tijd voor heb. Doe het goed of doe het maar niet, hè.

Dat gevoel wil ik dus laten gaan. Ik heb voor dit stukje mijn timer voor 15 minuten gezet. Ik ga het eens op deze manier proberen. Iedereen kan een stukje schrijven binnen een kwartier. En perfect hoeft het niet te zijn, toch? Juist.

11 opmerkingen:

  1. Leuk, hele reactie getypt, foetsie... Heb ik dus steeds met blogger. Shit. Zit ik in je spambakje misschien nu?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, je zit niet in het spambakje. En nu ben ik heel benieuwd naar wat je geschreven had :(

      Verwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk en nee, perfect hoeft het zeker niet te zijn. Nu ga ik ook eens bij FlyLady kijken want ik kan ook wel wat hulp/tips gebruiken op huishoudelijk gebied...:-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, ik weet niet wat ik vandaag had, maar ik heb alle ramen gewassen. Van binnen en van buiten. Ik denk dat FlyLady best trots op me zal zijn. Of had ik het moeten beperken tot 15 minuten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal goed die 15 minuten regel ga ik ook toepassen bij een hardloopwedstrijd ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik las dit logje vanochtend al, maar reageer nu pas wahant.. I GOT ME A SHINY SINK! ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap, zo'n 15 minuten regel. Nog knapper dat jij je daar aan kunt houden. Ikzelf moet en zal het karwei waar ik aan begonnen ben afkrijgen. Tja, en dan aan het eind van de dag uitgeblust op de bank hangen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. helemaal gelijk! Lekker bloggen in 15 min ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga ook maar eens op visite bij die Fly Lady.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...