maandag 5 mei 2014

Songfestival

Ik ben eigenlijk geen songfestivalkijker, maar ik denk dat ik er dit jaar eens lekker voor ga zitten. Geen idee waardoor het komt, maar ik heb ineens heel veel zin in een avondje kitsch, protserigheid, foute jurken en glitterpakken. Heerlijk!

Ik denk dat Ilse en Waylon redelijk hoog met hun liedje zullen scoren, maar of ze ook zullen winnen? Nee, dat denk ik niet. Al vind ik ‘Calm after the Storm’ een heel mooi liedje en dat is al heel wat voor een Songfestivalliedje. Maar toch mis ik ook iets, het is allemaal net iets te saai, vind ik. Wat Waylon en Ilse mee hebben is dat ze naar mijn mening allebei een geweldige uitstraling hebben.
 

Ilse zal een bijzondere witte jurk dragen, Waylon een leren broek. Nou, jongens, wat willen we nog meer? :)

Ik heb de meeste inzendingen van de andere landen nog niet gezien, maar deze video op de telegraafsite heeft me instantfan van Letland gemaakt. Want hoe leuk is het dat de zanger van de band uit Letland gewoon Nederlands spreekt? Ik dacht in de eerste instantie dat hij een jaartje in Nederland gewoond moest hebben, maar wat blijkt? Hij heeft zichzelf Nederlands geleerd met een cd van Nederpop die hij met kerst van zijn moeder kreeg. Het grappige kereltje zingt dan ook accentloos:

♪ Want we gingen op vakantie van het geld van ome Jan
En niemand leek te weten hoe die aan die centen kwam
Dat kon ons weinig schelen dus we namen het ervan ♪

Maar ook zingt hij liedjes van Marco Borsato, BLØF en ´Het is een nacht´ van Guus Meeuwis. Wat ik nog het knapst vind is dat hij tussendoor ook nog echt Nederlands babbelt. Hoe kun je nou Nederlands leren met een CD van Nederpop, hahaha. Ik vind het geniaal en ben nu voor Letland eh, Nederland, natuurlijk.

Voor de rest heb ik de inzendingen van Engeland en Zweden gehoord. Beide liedjes maakten niet bijzonder veel indruk, terwijl ze toch bij de kanshebbers zouden horen. Maar ja, we hebben het hier over het Songfestival, hè, dat meestal bestaat uit een hele hoop ‘net niet’ liedjes.
O ja, ik weet ook dat Oostenrijk een vrouw met een baard heeft gestuurd. Nee, eigenlijk is het eerder een man in een jurk, want het is een travestiet die het leuk vind om een baard op te laten schilderen. En dan ook nog de artiestennaam ´Wurst´ hebben. OMG

Heb je net als ik nog niet zoveel liedjes gehoord, dan kun de Japanse tour doen met onderstaand filmpje die alle 37 inzendingen laat zien:

Goed, morgen zit ik dus klaar voor een lekker avondje overdetoptv! Misschien maak ik zelfs bitterballen klaar! :)

Uitzendingen:
Dinsdag 6 mei 21.00 – 23.00 de eerst halve finale op Nederland 1
Donderdag 8 mei de tweede halve finale 21.00 – 22.59 Nederland 1
Zaterdag 10 mei de finale 21.00 – 00.15 Nederland 1

9 opmerkingen:

  1. Ik heb niet zoveel met het songfestival... Ik ga het dus ook niet echt kijken maar zal miss stukjes meekrijgen ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd hoe Nederland het vanavond gaat doen. Zelf vind ik het wel een aardig liedje, maar het is inderdaad een beetje saai... kabbelt maar een beetje voort. Maar wie weet ;) Andere liedjes heb ik nog niet veel gehoord. Zal zo eens naar de Japanse tour luisteren, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vroeger sloeg ik er geen over, maar sinds ze zo uitgebreid zijn heb ik opgegeven, voor mij was de fun eraf met al die 'vriendjespunten', de glans is weg. Veel van die vroegere winnaars kan ik nog altijd meebrullen... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Dan horen we via jou de uitslag wel haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik geloof dat ik zo'n beetje de enige ben die het een mooi liedje vindt van Ilse en Waylon. Vanaf het eerste moment. En ik vind hem op Bob Dylan lijken met die hoed. Maar we zullen wel zien of het wat wordt vanavond. Ik ga in ieder geval het laatste gedeelte kijken want ze zijn zo ongeveer als laatste aan de beurt toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het staat nu op maar de tv staat om de hoek, dus ik heb nog niets gezien. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik kijk dus niet. nooit niet. maar ik las op twitter dat kasper juul er was of zo? 'k had bijna de tv aangezet! ;-)
    calm after the storm vond ik een fijn liedje, maar de illusie dat nederland zoiets gaat winnen heb ik nog niet gehad..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. België ligt eruit, en jullie gaan door. De 12 punten in de volgende ronde gaan jullie dan wel missen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn ouders komen dit weekend dus ik was van plan om ook te gaan kijken - moeder vindt het soms wel leuk. Ik zei vanochtend al tegen manlief: 'dat wordt dus een ouderwetsch Oud-Hollands avondje.' Bakje pinda's op tafel. Schaaltje chips erbij. En nu heb jij het over de bitterballen en denk ik: 'o ja, laat me die ook maar in huis halen!' Ik kijk eigenlijk nooit want ach, ze spelen elkaar alleen maar de bal toe dus hoe objectief is het, maar goed: het gaat om de gezelligheid!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...