zaterdag 22 februari 2014

I ♥ doodling #2

Nou, ik ben er aan, hoor. Nadat ik begon met mijn eerst doodle voor mijn minidoodleonlinecursus, heeft het doodlevirus me te pakken gekregen. Het is ook zo leuk en zo gemakkelijk te doen tussendoor. Ik heb ooit op een schildercursus gezeten en dat werd geen succes. De juf was een bitch, dus dat was zeker geen motivatie. Maar wat ik ook wat minder vond was de oneindige lijst dure materialen die er nodig was. En als je dan even wat moest doen, moest je de hele kermis tevoorschijn halen. Tenminste, zo was het in mijn (gecompliceerde, altijd moeilijkdoende) beleving. Had ik met veel bloed, zweet en tranen (van mezelf) en getier (van de altijd boze juf) iets bij elkaar gekladderd, dan MOEST het ingelijst worden en aan de muur in de gang worden gehangen. Terwijl ik iets had van: gooi dat misbaksel toch weg! Ik ben nog aan het uitproberen! Maar o nee, dat was zonde van het dure papier en van de dure verf, dus moest mijn mislukte ‘huisje op de prairie landschap’ tentoongesteld worden aan bedenkelijk kijkende voorbijgangers die zich afvroegen of het misschien een nieuw soort van abstracte kunst was;)

Doodling is laagdrempelig. Al wat je nodig hebt is een pen en papier. Het dient geen enkel doel. Het is voor jezelf, hoeft niet ingelijst te worden. En het allermooiste vind ik dat je het tussen de bedrijven door kunt doen. Ik doodle terwijl ik wacht tot de eieren koken, ik doodle terwijl mijn zoon me vertelt hoe het op school was, ik doodle tijdens de tv-reclame. Ik word er vrolijk van en het ziet er ook best vrolijk uit.

Trouwens, ik ontdekte als snel dat je iets hebt als een doodle en een zentangle. Een doodle is een krabbel, een kleine tekening die je ter ontspanning maakt, vaak terwijl je ondertussen iets anders doet (denk aan het tekenen tijdens het telefoneren). Het heeft geen doel, het is iets wat je voor de lol doet. Een zentangle is wat uitgebreider. Het is een vorm van meditatie door het tekenen van patronen. Door de nauwkeurigheid ziet het er al snel ingewikkeld uit. Ik vond dat ik iets deed wat er tussen in zit en o, gelukkig, daar is ook een woord voor: zendoodle. En dan heb je ook mandala’s en zendala’s, schijnt het en misschien wat dingen die ik gemist heb, maar who cares?

Ik haalde een Zendalaboek uit de biep en oefende met wat patroontjes.

En ik kocht bij bol een paar Pigma Micronpennen (uitverkocht momenteel, dus ik kon geen linkje maken). En via Ebay een setje Liquid Stylist pennen, waar ik er ook een paar van aan oudste gaf die een creatieve opleiding doet. En wat mij betreft is het zo goed met mijn materiaallijst. Schetsboeken heb ik hier nog zat rondslingeren, kleurpotloden en gekleurde Stabilopennen heb ik ook. Klaar.

Nadat ik de zon had ingekleurd, besloot ik na wat inspiratie op Pinterest een pelikaan bij elkaar te Zendoodlen. Aan de hand van een foto van internet maakt ik een soort van schets, compleet met wat ideeën voor wat inkleurpatroontjes die ik had. En daarna kon het vrolijke doodlen beginnen. Ik word er echt happy van!

Hij is ondertussen af. Ik vind hem lieffff. En godzijdank is er niemand die zegt dat het aan de muur moet hangen. Ik stop hem in een map. En that’s it. Op naar de volgende doodle!

11 opmerkingen:

  1. Leuk zeg! Ik ken een paar mensen die zentangelen en dat ziet er altijd erg tof uit. Die van jou mogen er ook wezen!

    Het is dat al mijn dagen propvol zitten, want anders zou ik er zó aan beginnen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, ik vind ze supergaaf die doodledingen van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartstikke gaaf!
    Ik ga dit ook uitproberen. Bedankt !
    Mona.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk hoor dat je iets gevonden hebt waar je zo blij van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat doodlingen en wat een een gave tekeningen heb je al gemaakt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk! Ik vind 'm prachtig, de pelikaan, echt. Zentangelen - ik had er nog nooit van gehoord. Heb meteen gegoogled en ik zag allemaal dingen waarvan ik dacht: 'dat wil ik ook zelf kunnen!' Misschien ga ik het toch eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...