woensdag 26 februari 2014

Film: Vertigo

Ik heb een zwak voor oude, romantische films. Vertigo is een psychologische thriller van Alfred Hitchcock die zich afspeelt in San Francisco. Het origineel komt uit 1958. Ik zag de ingekleurde, gerestaureerde blue-ray versie en oooooooh, wat heb ik ervan genoten. Dit is een film die gemáákt is voor romantische zieltjes als ik.

De film draait om Scottie Ferguson. Een best stoere, mannelijke kerel, die je naar mijn mening nooooooit Scottie had moeten noemen. Dat past toch niet? Scottie, zo noem je je hond, of zo kort je de naam af van een klein hummeltje dat in werkelijkheid Scott heet. Hoe dan ook, Scottie is een politieman. Hij gaat vervroegd met pensioen vanwege zijn hoogtevrees.
Een oude vriend huurt hem in als privédetective. Scottie (ugh, die naam) moet zijn vrouw volgen omdat ze zich nogal vreemd gedraagt en depressief lijkt. Scottie is al snel totaal in de ban van deze beeldschone en mysterieuze vrouw.

De film is dramatisch gefilmd, met heftige (viool) muziek, aparte effecten en in een naargeestig, hypnotisch sfeertje. Ik heb van het begin tot het einde ademloos gekeken en ik denk dat ik hem binnenkort nog eens ga kijken. En dat is iets wat ik normaal gesproken nooit doe.

Goed, dat hebben we nu gehad. En dan wil ik het nu hebben over Midge. Midge speelt een bijrol, maar ik vind Midge zó leuk. Nee, niet alleen leuk, ze is cool ;) Midge had vroeger een relatie met Scottie (die náám), maar fungeert nu als zijn vertrouwelinge en vriendin. Ze ontwerpt ondergoed en kan al zo en zo goed tekenen en schilderen.

Ik ben verliefd op haar appartement met een verpletterend uitzicht op San Fransisco. Ik wil ook zo’n werkkamer, waar ik dan de hele dag kan gaan zitten doodlen en schrijven. Ik geloof dat Midge nog steeds verliefd is op Scottie, maar dat wordt me verder niet helemaal duidelijk. Midge is in ieder geval een lieve, verzorgende, creatieve meid die weet wanneer ze een drankje voor een wanhopige man moet mixen.

Tot het einde van de film staat Midge voor Scottie klaar. Maar denk je dat hij dat waardeert? Nee! Grrr, mannen ;)

Een happy end hoef je van Alfred Hitchcock niet te verwachten, maar evengoed was deze film voor mij helemaal af.

Cijfer: 10

8 opmerkingen:

  1. Oh wat een heerlijke beelden! Kan niet anders dan dat ik deze film binnenkort ook zie! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die foto's alleen al! Ik kijk veel te weinig films. Er is zoveel moois te zien en ik heb zoveel dvd's thuis staan die de kinderen hebben achtergelaten, ik moet er gewoon eens voor gaan zitten..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een enthousiaste blog. Ik ga de titel onthouden. En die arme Midge.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog nooit van gehoord van deze film, maar heb weer genoten van je blog

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het gekke is: ik dacht dat ik een reactie achtergelaten had bij dit stukje, maar kennelijk heb ik niet op 'verzend' gedrukt.'Publiceren' in dit geval :-D
    Had je gezien dat Midge gespeeld wordt door een jonge Miss Ellie? (van Dallas). Grappig he!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze had iets bekends over zich, maar ik kon haar niet thuisbrengen. Haha, wat leuk dat dit Miss Ellie is! :)

      Verwijderen
  6. Leuke blog heb je over deze film gemaakt. Ik ken alleen 'Birds' van Alfred Hitchcock ;-)
    En dat uitzicht dat Miss Ellie heeft vanuit haar werkkamer... dat zou ik ook wel willen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...