dinsdag 4 februari 2014

Boek: Het diner – Herman Koch

Over het boek ´Het diner´ van Herman Koch had ik al veel gehoord en niet alles was even positief. Wat ik vooral vaak hoorde was dat het boek saai zou zijn. Dat het verhaal zich maar voortsleept en voortsleept en dat je behoorlijk wat doorzettingsvermogen moet hebben om het hele boek door te worstelen.

Toch was ik benieuwd. Al zo en zo leek het me knap om een heel boek te wijden aan een enkel diner. Ik kon me daar niet veel bij voorstellen.

In het verhaal gaan twee broers en hun vrouwen uit eten. Ze gaan wel vaker uit eten, maar dit keer moeten ze een groot probleem rondom hun tienerzoons bespreken. De hoofdpersoon haat zijn broer, haat de wereld van de haute cuisine en heeft innerlijk overal commentaar op. Hij is gelukkig met zijn gezin, maar vindt het verschrikkelijk wanneer er zich dingen voordoen die inbreuk op hem en zijn gezinsleven proberen te maken.

Eerlijk is eerlijk: ik vond het begin van het boek ook saai. De eerste paar hoofdstukken dacht ik nog: nu gaat het gebeuren, maar na een aantal hoofdstukken liet ik mijn schouders hangen en kwam ik tot de conclusie dat er niets zou gaan gebeuren. Dit was gewoon hoe het boek was. Een voortdurend uitwijden over kleine details. De hoofdpersoon die alles tot in het oneindige overdacht, flashbacks had en nog een keer alles overdacht. Vier mensen aan een tafeltje die elkaar niet bijzonder mochten, wat leuterden en wat met gerechten schoven.

Ik denk dat ik al halverwege het boek was toen ik er toch lol in begon te krijgen. Dat kwam vooral doordat ik het karakter van de hoofdpersoon langzaam begon te begrijpen en het duidelijk werd dat sommige dingen niet waren zoals ze op het eerste gezicht leken. Op tweederde van het boek werd ik echt gegrepen door het verhaal en hing ik aan de lippen van de schrijver.

Al met al heb ik me best vermaakt met deze roman. Ik moest regelmatig grinniken en vond het leuk om mee te liften op de hersenkronkels van de hoofdpersoon. Ergens vind ik het boek briljant geschreven, maar tegelijkertijd vind ik het ook jammer dat me niet helemaal wist te pakken. Misschien door de soms wat omslachtige omschrijvingen? Het maatschappelijk probleem dat in het boek aan de orde kwam vond ik interessant. Wat als je kind eens iets heel ergs doet? Hoever ga je om je kind te beschermen?

Als je aan dit boek begint, moet je een beetje geduld hebben, maar wat mij betreft is de beloning er uiteindelijk.

Cijfer: een 7.5

11 opmerkingen:

  1. Hey! Ik heb je weer gevonden!
    Ik ga weer gezellig meelezen. Twee jaar heel beperkt internet gehad (15gb) per maand. Nu weer gewoon 200 en kan ongestoord van alles bekijken en lezen op het www. Ben ook zelf weer voorzichtig het bloggen op gaan pakken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dit boek al een paar jaar geleden gelezen. Hoe het zich ontwikkelde vond ik erg intrigerend. Het begint als een doorsnee etentje met de nodige irritaties van de hoofdpersoon jegens zijn broer en schoonzus en langzamerhand wordt duidelijk dat er iets verschrikkelijks is gebeurd en dat hun kinderen hier de hand in hebben gehad. En wat doe je dan als ouders? Ik kan me niet herinneren dat ik het langdradig vond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd lastig, een boek wat traag op gang komt. Maar gelukkig werd het later wel interessanter om te lezen. Ik heb het boek zelf niet gelezen maar al wel veel over gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och ik en geduld... Ik sla deze maar over ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb 'm ook al klaarliggen - ben heel benieuwd. Momenteel ben ik bezig met 'De Avonden' - heb dat boek ooit gelezen maar wil 'm nu weer eens lezen. Misschien kijk ik er nu anders tegenaan dan toen ik een jaar of 16 was.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit vond ik ervan: http://www.triltaal.nl/2009/04/06/het-diner/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hm, die bewaar ik dan maar voor de lánge, gure winteravonden. Zoals vanavond dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zelf heb ik er wel het geduld er voor over om boek te lezen, alleen heb even geen tijd om te lezen een boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij ligt hier al maanden.... misschien moet ik er toch maar aan beginnen dan. Voordat ik de film heb gezien in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit boekje (ja boekje, dat hele kleine zakformaatje, ik kom er even niet op) had ik drie jaar geleden mee tijdens mijn reis naar Suriname en heb het daar helemaal uitgelezen. Ik vond het een ietwat vreemd boek maar heb me er kostelijk mee vermaakt. En nu de film. Zo benieuwd! Die heb ik nog niet gezien. Ik vind altijd dat ik eerst een boek moet lezen voordat er een film is.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...