zaterdag 15 februari 2014

Boek: De avonden – Gerard Reve

Ik las onlangs ‘De avonden’ van Gerard Reve.

 

Het is geen al te dik boek en hoewel het in 1946 is geschreven, is het gemakkelijk leesbaar. Het boek bestaat uit tien hoofdstukken en elk hoofdstuk beslaat een volledige dag uit het leven van de hoofdpersoon.

 

Frits is een drieëntwintigjarige jongeman die nog bij zijn ouders woont. Overdag heeft hij een kantoorbaan. Hoe hij de avonden door moet brengen, dat is hem soms een raadsel. ‘s Avonds, na het avondeten, gaat hij meestal op pad. Hij belt aan bij familie en kennissen en gaat daar een uurtje op bezoek. Hij gaat naar de bioscoop of hij loopt gewoon een stukje door de stad.

 

 

Om zichzelf bezig te houden, geeft hij toe aan de meest bizarre gedachten. Hij is tevens een ster in het voeren van absurde gespreken. Zo kan bijvoorbeeld iedere man allerlei tips tegen de ‘vast en zeker’ aankomende kaalheid verwachten. Ook de onderwerpen dood en ziekte trekken zijn aandacht.

 

Het is al heel snel duidelijk dat Frits zich kapot verveelt. Het is bijna claustrofobisch om je in zijn leven te verplaatsen. Het kleine flatje waar hij met zijn ouders woont, het kacheltje, de radio met de simplistische programmering dat al het vermaak biedt dat ze hebben... Soms vond ik het leven van Frits wel herkenbaar, maar dan herkende ik me er eerder als tienjarig meisje in. De leeftijd waarop ik mijn dagen soms wat doelloos doorbracht, na het avondeten lopend naar een vriendinnetje ging en me vermaakte met gekke spelletjes. Maar als 23-jarige leidde ik toch een totaal ander en vooral volwassener leven.

 

Het was best ontspannend om me even te verplaatsen in een wereld zonder internet, social media en overvolle agenda’s. Ergens lijkt het me helemaal niet verkeerd om in een tijd te leven waarin het er allemaal wat rustiger aan toe gaat. Maar aan de andere kant vond ik het leven van Frits erg beperkt en beklemmend. Als je vroeger vast zat, zat je ook echt vast. Eigenlijk biedt alleen internet ons tegenwoordig al een duizelingwekkende hoeveelheid aan mogelijkheden. Maar misschien is het hoe je daarmee omgaat. Wat had Frits gedaan wanneer hij in 2014 had geleefd? Had hij dan avond aan avond World of Warcraft spelend op zijn bed gezeten? Of had hij contact gelegd met een organisatie die hem uit had gezonden naar Samoa zodat hij zich daar kon inzetten voor een vrijwilligersproject en had hij de naar spruitjes geurende flat en zijn wat vreemde ouders gedag gezegd om nooit meer terug te keren? Daar ben ik dus wel benieuwd naar.

 

Het gaat niet al te snel, maar ik kan mijn volgende boek van dit lijstje wegstrepen.

Cijfer: 7

4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tip, klinkt als een interessant boek :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik het toch maar 'ns moet gaan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er ook nog mee bezig en dan denk ik: je zal maar 23 zijn en nog thuis wonen. En dat is nog niet het ergste. Maar geen internet, geen whatsapp.... wat een hel! Ik snap het wel, dat de gedachten van Frits af en toe niet te stuiten zijn. Ik zou ook gek worden als ik toen geleefd had!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb het boek jaren geleden al eens gelezen. Intrigerend, die gedachtenwereld van de schrijver ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...