dinsdag 14 januari 2014

Niet meer van deze tijd?

Een week lang ontvangen we gratis de krant. Hubby heeft dit via het een of ander aangevraagd, want net als ik kan hij gratis dingen zelden laten liggen.

Zaterdag kregen we de krant voor het eerst. Het gaf me echt een retrogevoel om de zaterdagkrant uit de brievenbus te halen! Ik nam me voor om hem later die dag te lezen, maar ergens wist ik wel beter. Toen we de vorige keer een soortgelijk gratis abonnementje hadden, heb ik de krant ook nauwelijks aangeraakt. En dat zou dit keer vast niet anders gaan.

Gelukkig nam Hubby de krant mee naar het bad. Zelf bladerde ik snel nog even de bijlage ´Vrouw´ door. Daphne Deckers heeft daar nog steeds een column in, ontdekte ik, en deze las ik zowaar even. Voor de rest heb ik de krant niet aangeraakt.

Maandag was er opnieuw een krant. Ik legde hem netjes naast mijn bord, tikte wat op mijn laptop en probeerde tussendoor plichtmatig een paar artikelen te lezen. Want het is toch zonde van het papier wanneer zo´n krant helemaal niet gelezen wordt. Maar voordat ik het in de gaten had, was ik de krant ik alweer vergeten. Ik was drukdoende met een bitchfight via de mail met iemand van Marktplaats, het checken van Twitter en het lezen van de online krant.

Ik wist het eigenlijk al: een papieren krant is niet meer aan mij besteed. Ik kan niet zeggen dat ik er de tijd niet voor heb, want ik neem ook de tijd om een boek te lezen of een tv-programma te kijken. Ik ben gewoon niet meer gewend om de papieren krant te lezen. Net zoals veel andere mensen ‘scan’ ik de digitale krant. Klik ik door op artikelen die me interesseren en laat ik de rest liggen. Het is een ontwikkeling waar ik mee kan leven.

Waar ik wel heel bang voor ben is dat de bibliotheken langzaam maar zeker zullen verdwijnen. Ik merk aan mezelf dat ik er minder leen dan vroeger. Ik heb een e-reader en die staat vol met boeken die ik nog niet gelezen heb, dus de ‘honger’ naar papieren boeken is wat minder. Dit jaar heb ik dan ook voor het eerst overwogen mijn abonnement op de bibliotheek op te zeggen. Ik kon het echter niet over mijn hart verkrijgen, want ik kom echt graag in de bibliotheek. Ik leen er informatieve boeken en soms gewone boeken omdat ik het nog steeds fijn vind om een echt boek in mijn hand te houden. Ook vind ik het heerlijk om tussen de volgepropte boekenkasten door te struinen. Overal waar ik kijk boeken en mensen die boeken lezen. Veel blijer kun je me niet maken :) De bibliotheek zal ik voorlopig dus zeker blijven bezoeken.

collage library

En hoe zit het met jou? Lees jij nog de papieren krant? En ben je nog lid van de bibliotheek?

9 opmerkingen:

  1. De zaterdag Volkskrant houd ik voorlopig nog wel. Vooral vanwege de weekendbijlage. In de trein lees ik de Metro en Spits. Mijn man leest de Telegraaf en heeft zijn abonnement onlangs opgezegd omdat hij hem nu download op zijn iPad. De bieb heb ik afgelopen jaar ook niet meer bezocht maar ik heb me wel voorgenomen weer vaker te gaan. Ook omdat we zo'n leuke bieb hebben in het oude Verkade gebouw. Ik heb geen jaarabonnement maar een pasje dat ik op kan laden, een soort 30 rittenkaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een paar jaar terug nog een abonnement van een half jaar gehad. Meestal belandde die gewoon ongelezen bij het papier of werd ie gebruikt om de haard aan te steken. Toen wisten we het wel..
    De bib: als kind de hele jeugdafdeling leeggelezen, maar nu koop ik mijn boeken, het zijn precies kindjes, ik kan ze zo moeilijk terug afgeven. ;) (en altijd al gedroomd van een bibliotheekkamer in huis, een droom die ik wil waar maken, hahaha)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om heel eerlijk te zijn lees ik onze kranten ook niet altijd (we hebben 2 abonnementen) maar ik probeer het toch wel zoveel mogelijk te doen. Natuurlijk: de papieren krant gaat op een dag verdwijnen maar ik hoop dat dat nog wel even op zich laat wachten (een jaartje of tien?). Helemaal geen kranten meer lijkt me ook verschrikkelijk! Boeken lees ik tegenwoordig wel vaak op de Ipad, dat is waar. Kopen doe ik ze niet meer - ze zijn idioot duur tegenwoordig (vroeger betaalde je toch geen 50 gulden voor een boekje???). Ik ben nog wel lid van de bieb maar dat is meer voor als ik op vakantie ga, dus echt vaak kom ik daar niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees op mijn werk de krant. Part of the job. ;-)
    En uiteraard verder heel veel boeken op de e-reader. En af en toe een tijdschrift.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee en nee. Ik ben volledig digitaal, de krant al een jaar of 5, boeken nu 2 jaar. Héérlijk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi...ik kom weer eens buurten: ik ga proberen het bloggen weer op te pakken!
    Ja, wij krijgen nog steeds iedere ochtend het AD. We hebben even een tijdje stopgezet, maar het (ouderwets) krantje lezen 's morgens misten we toch, geeft iets van gezelligheid en digitaal doen we al zoveel....of ben ik nu erg ouderwets aan het worden? Lid van de bieb ben ik niet meer, boeken lezen doe ik of via de ereader (jaja, dat dan weer wel) en anders koop ik boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ook hier na 't laatste gratis proef-abbo die gedachte. niet meer van deze tijd. en zonde van 't papier ook nog eens!
    bieb opgezegd, want de bieb hier is leuk voor kinderen, maar de volw. afdeling.. daar heb ik inmiddels alle boeken die ik wou lezen, wel van gelezen.. jammer, want in zwolle hadden we natuurlijk DE bieb en dan valt dit wel tegen..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik koop eigenlijk vaak boeken maar ga wel weer lid worden van de bieb :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik een krant heb dan lees ik deze wel terdege.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...