woensdag 22 januari 2014

Instant geluksgevoel

Kaal, grauw, kleurloos.

Die woorden komen bij me op wanneer ik buiten loop. Hoewel het met het winterse weer wel meevalt, moeten we toch nog echt even een stukje doorbikkelen voordat het voorjaar is.

Ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst zo ziek ben geweest dat ik niets anders kon dan op bed liggen. Maar  er zijn wel dagen waarop ik me gewoon niet optimaal voel. Dagen waarop ik het koud heb, me wat slapjes voel en de dag me net iets te lang duurt. En als het buiten dan ook nog eens kaal en somber is, kan ik best verlangen naar de zomer.

Soms heb je een boost nodig, moet je gewoon wat trucjes gebruiken om je weer wat beter te voelen. Ik heb een lijstje opgesteld van acties die me net dat duwtje naar een zonnig humeur kunnen geven.

1. Maak nu eindelijk eens dat project af. Soms kan het best belastend zijn wanneer je weet dat ergens in een hoekje van een kast nog steeds dat werkstuk ligt waar je ooit zo enthousiast aan bent begonnen. Iedere keer wanneer je er aan denkt, neem je je voor om de volgende dag eraan verder te werken. Maar morgen wordt overmorgen en daarna lijkt het wel alsof het steeds lastiger wordt om het nog op te pakken. Wat kan het bevrijdend werken om dat project eindelijk eens af te maken. Gewoon doen! (Kleine note to myself: Maak die verdomde sjaal nu eens af! DOE HET, DOE HET!!!)

2. Doe aan sport. Mensen die sporten zijn niet alleen gezonder, maar ook vrolijker. Ik sport zelf regelmatig, maar ik heb ook wel eens een tijdje dat ik het laat liggen. Nu ben ik weer lekker bezig want ik heb mijn nieuwe dvd van Jillian Michaels binnen. Ik heb hem al een keer gedaan en zal hem deze week zeker nog eens doen.

januari 2014 003

3. Fleur het huis op met bloemen en planten. Nadat we dit jaar de kerstboom hadden opgeruimd, vond ik het ineens zo kaal in huis. De afgelopen jaren waren we niet meer zo van de planten, maar nu heb ik weer zin om de vensterbank vol te zetten met leuke planten. En een bloemetje op tafel zal ook geen slecht idee zijn!

4. Leer iets nieuws. Het kan verfrissend zijn om een keer met iets anders bezig te zijn dan anders. Ik heb geen behoefte om me in te schrijven voor weer een cursus in de buurt (heb dat de afgelopen jaren al veelvuldig gedaan) maar er valt altijd wel wat te leren of uit te proberen. Zo heb ik me laatst opgegeven voor een online doodle class (deze was $ 10,-). Ik denk dat ik maar een paar uurtjes kwijt zal zijn aan de cursus, maar het is leuk om eens te doen.

Je kunt ook een gratis cursus bij de Open Universiteit volgen. Wanneer je lid bent van de bibliotheek kun je een gratis cursus van de Hema academie volgen (wat dacht je van de cursus DJ?).

5. Geef toe aan een guilty pleasure.  Kijk een hele serie uit. Ga de stad in en koop eindelijk die schoenen waarnaar je al dagen loopt te lonken. Eet chocolade. Luister ongegeneerd naar muziek waar je blij van wordt, ook al gaat het om de Backstreet Boys.
Zelf ben ik dol op oude, romantische films. Afgelopen week keek ik de eerste helft van Vertigo, een Amerikaanse film uit 1958. En ik hoop deze week tijd te vinden om de rest te kijken.

6. Ruim je huis op.  Een opgeruimd huis geeft een opgeruimd gevoel. Mijn huis is soms heel schoon en soms eh… wat minder schoon. Ooit ben ik op de Flyladymethode gestuit. Ik volg deze methode soms nog steeds. Wat ik hier zeker aan over heb gehouden is dat ik met een stopwatch opruim. In grote lijnen komt het er op neer dat je in blokken van 15 minuten opruimt. Heb je veel te doen, dan ruim je 3x15 minuten op en neem je daarna 15 minuten pauze. 

7. Ga op tijd naar bed. Dat vind ik best lastig. Ik sta ‘s morgens om 6.30 op en zou dus om 22.30 naar bed moeten. Maar meestal ga ik rond 23.30, soms nog later. Iedere ochtend neem ik me voor om die avond echt, echt op tijd naar bed te gaan, maar dat gebeurt zelden. En dat terwijl ik me met een beetje extra slaap zoveel beter voel. Ik wil hier dus beter op letten.

8. Fake a smile. Het schijnt echt te werken: gewoon je mondhoeken omhoog krullen, ook al ben je zo chagrijnig dat je net zo lief de hele dag op bed met de dekens over je hoofd zou willen liggen. Volgens onderzoeken word je echt vrolijk van het lachen, ook al is het in het begin nep. Je kunt ook eens lachyoga uitproberen.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

9. Zing. Of leer de tekst van je favoriete liedje uit het hoofd zodat je lekker mee kan blèren. Ik ben zelf heel slecht in songteksten en weet er soms nogal bizarre ‘eigen’ teksten van te maken. Bovendien zing ik vals. Goed, misschien kan ik het zelf beter bij wat geneurie houden.

10. Doe iets voor een ander, zonder daar gelijk iets terug voor te willen. Het hoeft niet iets groots te zijn. Doe eens boodschappen voor een zieke buurvrouw, geef je vent een massage (haha, man zal vroeg of laat mijn blog bijlezen en me dan blij verrast aankijken. ‘Goh, krijg ik een massage?’), stuur een kaartje naar iemand die het niet verwacht. Je zult zien: instant geluksgevoel!

10 opmerkingen:

  1. Veel van die punten doe ik al en sinds kort inderdaad ook die smile faken. Het helpt echt!! Daarnaast zit ik dagelijks onder m'n blauwe lamp om de winterellende te verdrijven maar al met al ben ik nu wel toe aan de lente hoor. Dit duurt nou lang genoeg, pffff :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doodles, love it, had geen idee dat daar cursussen van bestaan, weer iets nieuws geleerd! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Suc6 met alles, Mooie foto's van de buitenlucht.Heb genoten weer van je blog

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke lijst. Ohhhh en de Backstreetboys<33333

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fake a smile? Nu gewoon vriendelijk glimlachen tegen andere mensen werkt ook zeker. Je krijgt het meestal gewoon terug, en voor mij werkt dat andersom ook als iemand spontaan glimlacht, maar dat lijkt mij wel altijd oprecht Super chagrijnen krijgen nergens een geluksgevoel van en nemen vaak ook niets ter harte. Dat laat naar bed gaan herken ik. Gisteren was het half 1 in de nacht, dat leer ik nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Punt 2, 3, 5, 6 doe ik van nature al :)
    Punt 1, daar ben ik wat laks in.
    Punt 4, dáár moet ik echt aan toe zijn.
    Punt 7, dat wil ik wel maar het komt er uiteindelijk niet van.
    Punt 8, dat gaat mij niet lukken, als ik lach dan lach ik echt :)
    Punt 9, doe ik stiekem, als niemand me hoort.
    Punt 10, gaat redelijk tot op bepaalde hoogte. Liefde moet uiteindelijk van twee kanten komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik doe al deze dingen regelmatig ^^ ben ook best gelukkig, ondanks het PISWEER ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Buiten regent het honderd tinten grijs.... Nu binnen nog! *schater*

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat op tijd naar bed gaan is ook mijn struikelblok... zal het deze week weer opnieuw proberen! Sporten helpt inderdaad om je goed te voelen, dat merk ik duidelijk nu ik weer een paar weken achter elkaar heb gesport. Huis opruimen gaf me in ieder geval vandaag wel een flinke boost, nu nog een leuk voorjaarsbakje en dan heb ik helemaal zin in de lente!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een groot deel van die punten doe ik al, maar dat op tijd naar bed gaan... dat vind ik ook lastig. Ben meer een avondmens. 's Ochtends moeite om m'n nest uit te komen en dan neem ik altijd voor om 's avonds toch écht op tijd naar bed te gaan. Maar ja... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...