zondag 19 januari 2014

Boek: Wild–Cheryl Strayed

Als iemand tegen mij had gezegd dat ik helemaal weg zou zijn van een boek over een vrouw die een wandeltocht maakt, had ik het niet geloofd :) Maar het is toch echt zo. Ik las Wild van Cheryl Strayed en ik vond het zo’n heerlijk boek dat ik het in een ruk uitlas.

wild 3

Cheryls moeder krijgt een agressieve vorm kanker en vanaf het begin is duidelijk dat ze dit niet zal overleven. Wanneer haar moeder in het ziekenhuis belandt, waakt Cheryl iedere dag aan haar zijde. Haar zus komt maar een enkele keer kijken, haar broer kan ze om de een of andere reden niet te pakken krijgen. Cheryl besluit zelf haar broer te gaan zoeken. Ze keert samen met haar broer terug naar haar moeder, maar dan blijkt dat ze een dag te laat is: Cheryls moeder is overleden…

Na haar moeders dood voelt Cheryl zich verloren. Tot nu toe had ze best een stabiel huwelijk, maar ze besluit te scheiden. Ze glijdt af, begint met het gebruiken van drugs en gaat met met de verkeerde mensen om. En al die tijd drukt de eenzaamheid zwaar op haar. Ze weet niet wat ze met haar leven aan moet en heeft geen duidelijke toekomstplannen.

Dan besluit ze, nogal spontaan, om de Pacific Crest Trail te gaan lopen. Een voettocht van 1700 kilometer door een bergachtig gebied in het westen van Amerika. Een tocht langs heuveltoppen en bergketens, dwars door de sneeuw, nationale parken en wildernissen.

Cheryl gaat alleen en draagt daarbij een loeizware rugzak die ze al snel ´Monster´doopt. Ze komt er al snel achter dat ze helemaal niet goed voorbereid is op de tocht. Ze sjouwt veel te veel spullen met zich mee, er ontbreken dingen en ze heeft de zwaarte van de wandeltocht behoorlijk onderschat. Ze is alleen en daardoor op allerlei manieren kwetsbaar. Ze geniet van haar eenzaamheid, maar begrijpt ook dat ze op haar hoede moet zijn.

Cheryl krijgt te maken met beren en ratelslangen, kapotte schoenen, kou, hitte en ongemakken. Maar Cheryl verbaast zichzelf met haar doorzettingsvermogen. Terwijl sommige andere wandelaars afhaken, loopt zij iedere dag verder. Haar voeten zitten onder de blaren en ze kan zich soms dagen niet wassen (alleen al daarom zou ik niet geschikt voor een tocht als dit zijn). Soms overnacht ze in een dorpje. Wanneer ze daar medewandelaars ontmoet, ontstaat er al snel een hechte band. Er blijkt een heel subwereldje te zijn van Pacific Crest Trailwandelaars.

Tussen alle praktische zaken door, vertelt ze ook over de boeken die ze tijdens haar tocht leest (achterin het boek zit haar leeslijst) en over de herinneringen en gedachten die haar bezighouden. Ze is pijnlijk eerlijk over allerlei persoonlijke zaken. Ze onthult dingen over zichzelf die maakten dat ik haar niet altijd even aardig vond. Maar dat maakte niet uit. Ik bleef lezen. Door haar persoonlijke manier van schrijven, was het bijna alsof ik samen met Cheryl de trail liep. En daardoor was ik zo ontzettend teleurgesteld toen het boek uit was. Wat mij betreft had het boek een stuk dikker mogen zijn!

Cijfer: 9.2

6 opmerkingen:

  1. Genoteerd op mijn te-lezen-lijstje, mercikes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poeh, wat een opgaaf. Ik bedoel, om zo'n toch te ondernemen, dan kom je jezelf wel tegen denk ik zo. Onthouden we!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb 'm ook genoteerd! Wat zijn er toch aparte mensen he? Hoe kom je erbij om zoiets te ondernemen? Ik vind het altijd leuk - en knap - dat er mensen zijn die dit soort dingen doen maar ik zie mezelf nooit en te nimmer in deze situatie. Hetzelfde had ik met 'Into the wild' - het idee sprak me enorm aan maar het in de praktijk brengen? Never!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm misschien moet ik die ook op mijn lijstje zetten. Zo heb ik enige tijd geleden een boek gelezen dat verteld wordt door een hond. Ja echt, je leest het verhaal door de ogen van een hond. In de eerste instantie dacht ik die ook niet uit te lezen, maar ik ging er toch echt heel snel doorheen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...