zondag 8 december 2013

Finding Benjaman

 

In 2004, Benjaman Kyle woke up outside of a Burger King with no clothes, no identification and no memories. He couldn’t remember who he was. Nine years later, nobody, including the FBI, has a clue  as to who he might be.

(bron: findingbenjaman.com)

 


Stel, je krijgt een ongeluk. Een ongeluk waarbij je buiten bewustzijn raakt. Stel, je hebt op het moment van het ongeluk geen telefoon op zak en geen identiteitsbewijs bij je. Dan ga je er toch eigenlijk wel van uit dat een familielid je snel als vermist opgeeft. Want er is toch altijd iemand die je mist? Je hebt toch een leven opgebouwd en een netwerk? Je hebt ergens een huis dat vol ligt met jouw spullen, waar je hond misschien rondloopt en waar een stapeltje ongeopende post op de mat ligt?

Zou je dus denken.

Ik keek de korte documentaire Finding Benjaman. Het gaat over een man die op een ochtend in 2004 bewusteloos achter een Burger King wordt aangetroffen. Hij is naakt en heeft niets bij zich wat naar zijn identiteit kan leiden. Hij wordt naar het ziekenhuis overgebracht en krijgt een operatie. Een week na zijn operatie bekijkt hij zichzelf in de spiegel. Hij is stomverbaasd wanneer hij ziet dat hij grijs haar heeft en rimpels. Het lijkt niet te kloppen. Hij had gedacht dat hij veel jonger was.

Niemand kan hem zijn naam vertellen en hij kan zich zijn naam ook niet herinneren. Wanneer hij zelf heel hard nadenkt heeft hij het gevoel dat zijn naam Benjaman is, maar zeker is hij daar allerminst van.

Er verstrijken dagen, weken, jaren. Het geheugen van Benjaman komt niet terug en niemand herkent hem.

Omdat hij geen social security nummer heeft, kan hij niet aan het werk. Zonder ID kan hij zelfs niet bij de daklozenopvang terecht. Benjaman woont dus noodgedwongen op straat.

Gelukkig zijn er mensen die zich voor hem inzetten en de zoektocht naar Benjamans identiteit gaat verder. Zijn foto wordt verspreid via kranten en opsporingsprogramma’s. De FBI wordt er op gezet en er gaat ook een internationaal opsporingsbericht uit. Er wordt DNA onderzoek gedaan, maar daar komt niets uit wat echt duidelijkheid brengt. Hij verschijnt in de Dr. Phil show, maar ondanks de vele kijkers, brengt ook deze uitzending niets aan het licht. Zijn vingerafdrukken worden opgestuurd naar Canada en Interpol, maar zonder resultaat. Het is ongelooflijk, maar zelfs nu we bijna in 2014 zitten, weet Benjaman niet wie hij is.

In de loop van de jaren heeft Benjaman wat herinneringen verzameld (hier staan al zijn herinneringen op een rij). Deze herinneringen lijken naar Denver en Indianapolis te leiden. Maar waarom is er niemand uit dit gebied die hèm kan herinneren? Zelfs wanneer je familie is overleden moet je ergens op school hebben gezeten, buren hebben gehad, ergens je boodschappen hebben gedaan? Benjaman wordt tussen de 50 en 60 jaar geschat. Zo lang kun je toch niet leven zonder sporen na te laten?

(bron: findingbenjaman)

Voor degenen die interesse hebben: hier staat de korte documentaire. En hier kun je zijn optreden in de dr. Phil Show bekijken. Op de website findingbenjaman zijn nog meer video´s te vinden. Er is ook een wikipediapagina aan hem gewijd. Daar kun je onder andere een lange lijst vinden van alle acties die ondernomen zijn om Benjaman Kyle te identificeren.

Ik hoop met heel mijn hart dat Benjaman binnenkort ontdekt wie hij is en waar hij vandaan komt. Op een dag moet dit toch gebeuren? Dat kan toch niet anders? Ik bedoel, de man is toch niet uit de ruimte komen vallen? Ik vind dit al met al een van de vreemdste verhalen die ik ooit gehoord heb.

6 opmerkingen:

  1. Wat raar!!! Je zou inderdaad toch wel gaan denken dat iemand hem zou herkennen??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat bizar! En eigenlijk niet te geloven dat niemand je mist of herkent. Net zoals met die mevrouw in Rotterdam die al 10 jaar dood in haar woning bleek te liggen. Maar die Benjaman leeft nog... Die documentaire lijkt me interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow dit klinkt zo heftig. Deze docu moet ik zeker een keer zien. Lijkt me heel erg als niemand mij mist en ik niet herkent wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog nooit van Benjamin gehoord. Apart hoor. Zo apart dat het bijna een broodje aap lijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb hier nog nooit van gehoord maar het is inderdaad buitengewoon bizar. Het KAN haast niet zou je zeggen. Toch?? Is toch vreemd?? Je zou haast in buitenaardse wezens geloven. Misschien is hij wel een alien...:-D Ik ga in elk geval hier wat meer info over zoeken en de docu bekijken want ik vind het wel heel erg interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me erg bizar.. Niemand die je gewoon kent en mist... Ik ga zeker deze docu even kijken!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...