dinsdag 26 november 2013

Opruimwoede

Ik lees op dit moment Rijkdom in eenvoud van Sarah Ban Breathnach. Eigenlijk ben ik niet zo’n fan van spirituele boeken, blijkbaar ben ik daar toch wat te nuchter voor, maar dit boek vind ik absoluut de moeite waard. Het komt denk ik doordat de schrijfster geen grote boodschap wil doorgeven, maar er eerder voor zorgt dat je alledaagse dingetjes eens van een andere kant bekijkt. Ook staat haar boek vol met tips zoals leestips, filmtips, recepten en quotes van andere schrijvers. Iedere maand wordt apart behandeld, maar eigenwijs als ik ben, lees ik de stukjes lekker door elkaar. In de maand mei wordt het huishouden behandeld en ik las de volgende quote:

Een goed draaiend huishouden is een microkosmos van gezond verstand in een ronduit krankzinnige wereld. Als een huishouden geen zin heeft, is alles zinloos.

-Henrietta Ripperger-

Ik vind dit wel een mooie uitspraak, want vaak vraag ik me af wat voor zin het heeft om weer de stofzuiger te pakken, opnieuw de wc’s te poetsen of de ramen te wassen. Al zo en zo ben ik niet zo’n huishoudelijk type. Het zit niet in me, maar tegelijkertijd wil ik dolgraag een spik- en span huisje waar alles op de juiste plek ligt. Het is een stiekem ideaalbeeld dat ik heb. Helaas komt het niet vanzelf en zal ik er wel iets voor moeten doen. Tja, de ene keer lukt het beter dan de andere keer.

Stilletjes ben ik altijd een beetje jaloers op mensen die erg opruimerig zijn. Wat zou ik graag willen dat al mijn papieren netjes in mappen zaten, dat mijn koelkast netjes geordend was. Of dat ik de gangkast open kon doen zonder mezelf naar mijn hoofd te grijpen van ellende. Ik voel me gewoon veel lekkerder en vooral rustiger wanneer ik het huishouden onder controle heb. Precies wat de mevrouw van de quote zegt: een schoon, opgeruimd huis is een rustpunt in een krankzinnige wereld. Het klinkt heel jaren 50, maar tegelijkertijd is het gewoon zo waar.

Dus… deze week ben ik maar weer op zolder begonnen. Ik heb al een vuilniszak vol met allerlei troep en het einde van mijn opruimsessie is nog niet in zicht. Ik hoop vanaf de zolder naar beneden te werken. Halverwege de opruimwoede zal de kerstboom er wel inkomen, wat het er niet overzichtelijker op maakt, maar dat zal me niet tegenhouden. Wish me luck!

12 opmerkingen:

  1. Wens je heel veel succes!! Ik ben rustig aan ook bezig van alles uit te zoeken en naar de kringloop te brengen. Maar er komt nog niet echt schot in... =)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben heel erg opruimerig,word ook echt onrustig als het een zooitje is en/of als dingen niet op hun plek liggen. Zelfbehoud dus. Er is toch ook al jaren een gezegde: een schoon huis als opmaat voor een schone ziel. ZO waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat is het dualistische, daar ben ik ook mee behept. Ik wil een heerlijk opgeruimd huis. Schoon, geordend, noem maar op. Maar mijn hemel, al die moeite die je daarvoor moet doen. En vooral moet blijven doen...pffff. Want je kunt het wel keurig opgeruimd hebben maar de week daarna mag je opnieuw beginnen. Over zinloosheid gesproken...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben echt een opruimer in hart en nieren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou willen dat ik wat 'opruimeriger' was! Hihi. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je daarna nog zin hebt, dan mag je hier gerust komen hoor! Ik ben ook bepaald niet een opruimerig typje, niet dat het een bende is maar toch... iets opgeruimder mag gerust!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wowwwww.... mooie kasten heb je er van gemaakt! Ehhh... hoeveel kost je per uur? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh, da's niet mijn kast, hoor. Maar van iemand op het www ;)

      Verwijderen
  8. ik wil ook!!!! maar er is hier gewoon echt te weinig ruimte. 3 mensen met al hun spullen op 45m2, daar kun je geen orde in aanbrengen, hoe je ook je best doet..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben zelf ook behoorlijk een sloddervos, maar af en toe heb ik zo'n bui dat ik door 't hele huis raas en als dan alles weer spik en span is, dan geeft dat wel een heerlijk gevoel ;) Succes hoor!

    Een fijn weekend
    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De Rebelse Huisvrouw heeft precies verwoord hoe ik erover denk :)
    En verder: good luck!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel veel succes! Een opgeruimd huis/kamer voelt zooo goed!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...