zondag 6 oktober 2013

Oud maar taai

Rode katers zijn the bomb.

Tenminste, ik vind dat. En onze eigen rode kater, die is gewoon de beste.
Hij is al minstens 100 jaar oud. Of eigenlijk weten we niet meer precies hoe oud hij is. Feit is dat we hem al hadden voordat we kinderen kregen. Echt ruim daarvoor. Oudste wordt in november zeventien, dus de kat zal 19 zijn. Of 20, of misschien zelfs wel ouder.

Voor zijn leeftijd is het een baas, hoor. Hij loopt nog best soepeltjes. En ik zie hem nog iedere dag flinke sprongen naar de kast maken. De laatste keer dat hij naar de dierenarts ging voor onderzoek en er foto´s werden gemaakt, kregen we te horen dat ook zijn organen in opmerkelijk goede conditie waren.

Hij heeft zo zijn maniertjes. Zo ben ik zijn persoonlijke deurportier. Voor acht uur ´s morgens is hij meestal al een stuk of tien keer in en uit geweest. En dat zet zich gedurende dag voort. Maar ter compensatie van zijn grilligheid, zegt hij áltijd gedag wanneer hij binnenkomt. Hij is namelijk een kletskous en zal geen kans onbenut laten om eens ´miauw!´te zeggen.

Hij is een man van de klok. Of eigenlijk toch niet. Want om vijf uur krijgt hij eten, maar vanaf half vier begint hij met het toewerpen van doordringende `hetistijdvoormijndinerblikken´. Tussen ontbijt en diner door, dat uit een pateetje bestaat, eet hij seniorbrokjes. En meneer wordt ietwat onrustig wanneer het bakje met die brokjes leeg is. En zal me dan met veel gestalk en gemiauw laten weten dat het mijn taak is om dat bakje weer bij te vullen.

Nu hij ouder wordt, heeft hij het wel sneller koud, dus hij ligt graag lepeltje-lepeltje met de hond.

Jagen doet hij niet meer. Is misschien ook best lastig omdat we merken dat hij behoorlijk doof is geworden. Maar hé, een man met pensioen heeft meer vrije tijd en dus meer tijd om in de zon te liggen.

Bam bam is ALTIJD vrolijk en positief ingesteld. Persoonlijk denk ik dat dat ook het geheim van zijn ouderdom is. Hij spint de hele dag door. Is nooit jaloers, maar gewoon blij met alle aandacht die hij krijgt. Hij kruipt graag bij ons op de bank. Zodra je hem aait probeert hij je hand te likken. Hij is nog steeds dol op eten en hapjes. Net als hond L. is hij vooral erg gek op kaas!

Kortom, meneer geniet van het leven. En wij hopen nog zo lang mogelijk te genieten van hem. Ik verwacht dat hij nog wel een paar jaar ouder wordt. Een leeftijd van 25 voor hem moet haalbaar zijn. Afgelopen zomer is de oudste kat ter wereld overleden. Hij werd 27. Hm, zou onze kat dat kunnen inhalen? Jammer dat ik geen geboortepapieren heb, ofzo. Maar ik heb wel foto’s van hem toen hij nog een minikatertje was. Misschien moet ik die eens opzoeken en kijken of ik kan vinden uit jaar hij nu precies stamt.

15 opmerkingen:

  1. Ja, leuk! Uitzoeken. Ik vind het nu al een hele leeftijd btw, maar het zou wel geinig zijn als ie nog ouder blijkt te zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gezellig, een poeze of kattebeest dat terugbabbelt. Leuke foto met die neus close up in de camera

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu heb ik helemaal niets met poezen maar deze klinkt wel heel aantrekkelijk! Een kletskous, lepeltje-lepeltje met de hond, altijd vrolijk, positief ingesteld, nooit jaloers en gek op kaas ... da's de ideale poes! Ik hoop dat jullie nog lang van hem mogen genieten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bam Bam.. Leuke naam en een leuk beest.
    Ik hoop dat ie nog zeker een aantal jaren mee kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk poezenbeest. Gezellig he, zoals ze tegen je kunnen kletsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellig he, zo'n kater! Die van ons is op de een of andere manier niet zo aanhalig, dat is wel eens jammer. Misschien moet ik eens plakjes zalm om m'n handen wikkelen.... :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb twee van die gezellige katers, 13 en 12 jaar oud. Eigenlijk hebben we altijd katten gehad sinds wij samenwonen. Onze oudste kater Sam leek een paar weken geleden ten dode opgeschreven. De dierenarts ontdekte een tumor onder in zijn buik en dacht dat ie niet lang meer te leven had omdat hij erg vermagerd was en al een beetje kortademig werd. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het lijkt of hij ineens uit zijn dip komt. Ook wordt hij weer wat dikker. Misschien heeft de dierenarts het bij het verkeerde eind gehad. (we hopen het maar)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop met je mee dat Sam nog even meegaat!

      Verwijderen
  8. Wat ziet hij er nog mooi uit!! Als ik dit zie, mis ik mijn Peeweepoes soms weer zo... De laatste tijd droom ik van een nieuwe kater. Hij heeft zelfs al een naam in mijn droom! En toch hebben we geen plannen om een nieuwe aan te schaffen. Gek hè?
    Geniet er nog maar lekker van! Je rode kater...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Rode katers zijn het leukst! Ik heb wat met die kleur. Teunis 1 mis ik nog vaak en kwam helaas onder een auto toen hij 12 was. Soms denk ik stel dat ik hem nog had gehad. Die was zo bijzonder. We hebben zoals je weet nu ook een rode kater die precies op die van jullie lijkt. Maar deze is stukken afstandelijker. PS we hebben kennissen waarvan de kat ook maar liefst 25 jaar oud is geworden! Dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk geschreven joh, en wat een grappige naam! Zo te lezen is het een ontzettend lief en makkelijk beestje. Hoop dat jullie er nog heel wat jaartjes van mogen genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een katvan bijna 20? Ik vind het al oud hoor en dan toch nog zo soepel lopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...