woensdag 30 oktober 2013

Oktober

Niet te geloven, zeg, het einde van oktober is alweer in zicht! Wat is deze maand snel gegaan. En wat een rare maand was het, met weersextremen en niet te vergeten: de flink uit de hand gelopen discussie over Zwarte Piet.

Eigenlijk durf ik over dat laatste bijna niets te schrijven, gezien het feit dat voor-en tegenstanders helemaal uit hun plaat gaan. Doodsbedreigingen omdat Zwarte Piet moet blijven? En een heel volk voor racist uitmaken vanwege een traditioneel kinderfeest? Ik val steil achterover van verbazing. Wat dat betreft was oktober een trieste maand.

Op 22 oktober was het extreem warm. In Ell (waar ligt dat in vredesnaam?) werd een temperatuur van 23 graden gemeten. En afgelopen maandag hadden we te maken met de zwaarste storm sinds 37 jaar.

Toen ik maandagochtend de grote, schreeuwerige letters op diverse nieuwssites zag, moest ik eerst grinniken. Code rood, oranje geel, voor mijn gevoel worden we daar tegenwoordig wel heel snel mee om de oren geslagen. Niets aan het handje, dacht ik dus. Ik ging die ochtend dan ook gewoon op mijn fiets naar mijn afspraak. Het waaide flink, maar daar had ik tijdens het fietsen geen last van. Het leek alsof het hoog boven me waaide, wat veel lawaai maakte, maar waar ik weinig weerstand van ondervond.

De terugweg ging een ietsje anders. Ik had al wat van het nieuws meegekregen, dus wist al dat deze storm behoorlijk hevig was. Maar buiten gekomen mocht ik het live meemaken. Overal waren de sirenes van politie en brandweer te horen. Er lagen omgevallen containers op straat. De wind maakte nog steeds een hoop lawaai en leek nog steeds ver boven mijn hoofd te waaien. Maar hoge bomen vangen veel wind, zeggen ze. En dit keer letterlijk.
Ik fietste door een klein parkje en zag overal vers omgewaaide bomen liggen. Vol verbazing keek ik naar de wirwar van wortels en de omgewoelde aarde. Een meisje dat voor me fietste hield in en zei verwonderd: “Kijk, de bomen vallen zo om. Misschien moeten we hier maar snel weg.”
Iets verderop lagen vier omgewaaide bomen naast elkaar met daarom heen mensen die foto’s stonden te maken  (mijn foto´s zijn trouwens van na de storm, ik ben niet helemaal gek) . Eerlijk is eerlijk: ik was best opgelucht toen ik het parkje uit was en even later veilig en wel thuis was.

Een paar uur later was het ergste alweer voorbij. Oudste, die vrij van school had, ging folders lopen en ik ging op weg voor wat boodschappen. De vier bomen op een rij die omgewaaid waren, en dwars over een fietspad hadden gelegen, waren al in keurige stukjes gezaagd en lagen langs de zijkant in het gras, zag ik.

En nu komt november er dus alweer aan. Voor ons betekent dit drie verjaardagen binnen het gezin op een rij. Ik hoop dat de zwartepietdiscussie een stille dood sterft, maar dat zal wel niet. Wat het weer betreft is november volgens mij nogal saai. Maar saai is goed. Kunnen we met z’n allen even op adem komen, voordat we de ijzige winter ingaan.

13 opmerkingen:

  1. Ja het valt me op dat we elk jaar meer extremen krijgen . Heetste oktober, hardste dit, koudste dit. Wanneer houdt het op?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. deze maand ging idd nog sneller dan dat de meeste maanden al gaan! zoef. en weg. en idd, het weer.. en zwarte piet. over die laatste zeg ik ook niets.
    je fotocollage is schitterend! ^^
    en ook al heb ik nog heel geen zin in die ijzige winter, voor we 't weten is 't weer oktober.
    eh.. voorjaar, bedoel ik, voorjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik las net de brief die bij dit bericht hoort. Het geeft mij weer vertrouwen in een goede afloop. ;-)
    http://www.amsterdam.nl/actueel/persberichten/persbericht_actueel/@698710/amsterdam-verleent/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op naar november idd! Dan ben ik jarig, een jaar getrouwd, lekker nog een weekje vrij en is het weer dichter naar het voorjaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het was inderdaad een bizarre maand qua weer.... Soms in een t-shirt buiten vanwege de temperatuur, soms omdat je volledig uit je jas gewaaid was... ;-) Benieuwd wat de winter ons gaat brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was inderdaad van alles wat qua weer in oktober. Hier viel het maandag gelukkig erg mee met de schade.
    Leuk al die foto's en wat ligt Lester daar heerlijk met z'n knuffeltje, lief!!

    Geniet van je weekend!
    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja wat ging het toch te keer zeg, winderig dat het was gewoon angstig.Ja wat gaat het toch allemaal vlug we zitten nu al weer in de maand november.Een fijn weekend voor jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach, oktober en november zijn van die maanden waar je ziek van wordt, letterlijk. Maar vind je het gek met die wisselende temperaturen? Hier hebben we zonder kleerscheuren de 'storm' doorstaan. Die Zwarte Pietengekte is trouwens ook een storm in een glas water, een grote storm dat dan wel weer.
    Maar Sinterklaas ... die komt! Met zijn 'Zwarte' Pieten zeker weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Idd nogal wat 'zinloze' discussies tegenwoordig. En heel apart hoe sommige mensen reageren. Ik bemoei me er ook niet mee.
    De storm viel hier wel mee. wel wat ongelukken en omgewaaide bomen maar geen paniek. Ik vond het heerlijk. Lekker onrustig. Soms heb je dat gewoon even nodig. En nu mogen we onze blaadjes weer laten vallen. Genieten van de herfst. Lekker onder een deken op de bank. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie foto's! En wat een verschillend weer inderdaad in oktober! Ik denk dat november er heel anders zal uitzien (veel regen denk ik?) Het is vandaag bijvoorbeeld al totaal niet lekker weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Via Insoon hier terechtgekomen en wat rondgestruind. Leuke blog en dito foto's! En ja, november alweer... time flies... helaas is november nogal nat en herfstachtig begonnen. November vind ik echt zo'n maand om het nog even rustig aan te doen voordat de drukte van december los barst...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi, al die foto's. Ja, wat een storm was het hè? Het leek we een oorlogsgebied hier bij mij in het stadje, niet normaal (woon aan zee). Gezellig, al die verjaardagen in november! Ik ga ervan uit dat je ze op 1 dag viert want anders is het wat minder gezellig op een gegeven moment!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het ging er behoorlijk aan toe en wat een storm, afgelopen zondag zelfs de berenloop marathon afgelast!...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...