zondag 20 oktober 2013

Maak me gek! (Silver Linings Playbook)

Maak me gek! is een heerlijk boek dat ik in één ruk uitlas.

De hoofdpersoon is Pat die uit een psychiatrische inrichting komt. Hij kijkt met grote verwondering naar de wereld, zoals deze nu is. Hoe lang heeft hij eigenlijk in de inrichting gezeten? En waarom? Hij weet dat hij van Nikki, zijn geliefde, gescheiden is, maar niet precies waarom. Hij denkt dat hij geen goede echtgenoot voor haar is geweest en neemt zich voor haar terug te winnen. Hij is immers veranderd!

Na zijn ontslag uit de inrichting trekt Pat bij zijn vader en moeder in. Zijn vader is stug en afstandelijk. Hij lijkt alleen in sport geïnteresseerd. Zijn moeder is overbezorgd en doodsbang dat het opnieuw mis zal lopen met Pat.
Als lezer word je heel snel meegezogen in de wereld van Pat. Hij heeft een open en eerlijke kijk op de wereld, een kijk die soms wat kinderlijk aandoet. Hij probeert zijn leven weer op te pakken, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

Het wordt als snel duidelijk dat Pat lijdt aan een sportobsessie. Voor iedere dag stelt hij een sportschema op. Hij raakt in paniek wanneer het hem niet lukt om zich aan het schema te houden. Als hij gaat hardlopen, doet hij een vuilniszak over zijn kleding, zodat hij flink gaat zweten. Hij hoopt zo af te vallen. Het doel van zijn metamorfose is zijn ex-vrouw terugwinnen. Hij is haar kwijtgeraakt, maar als hij voldoende zijn best zal doen, zal hij haar misschien terugwinnen, zo redeneert hij.

Pat raakt bevriend met Tiffany, die onlangs haar man heeft verloren en daardoor ook nog niet zichzelf is. Ze vinden elkaar in een vreemde vriendschap.

Het verhaal van Pat sprak me ook aan omdat ik het interessant vind hoe de menselijke geest kan werken. Dat een bepaalde gebeurtenis ervoor kan zorgen dat je de wereld ineens anders ziet. Zó anders dat je door een ander misschien wel voor gek verklaard wordt. Ik heb zelf twee keer van dichtbij meegemaakt hoe iemand in een psychose belandde. In beide gevallen was dit een vreemde gewaarwording. De persoon was voor 90% zichzelf. De resterende 10% leidde de persoon aan bepaalde wanen. Het was net een randje, een klein deeltje van iemand die niet bij het werkelijke leven aansloot. Van wat ik er van heb gezien, kan het iedereen overkomen.

Het boek is verfilmd. Zelf heb ik hem nog niet gezien, maar natuurlijk heb ik er al veel over gehoord. Jennifer Lawrence haalde met deze film zelfs een Oscar binnen. Binnenkort deze dus ook maar eens kijken!

Ik vond het een verfrissend boek, anders dan anders, verrassend, puur en gemakkelijk te lezen. Het boek krijgt van mij vier sterren!

vier sterren

10 opmerkingen:

  1. Tja ik weet niet goed of het boek mij nu wel of niet aanspreekt door juist ook van dichtbij het meegemaakt te hebben. Voor veel mensen is het een ongrijpbare wereld. De gelukkige huisvrouw, vooral de film vond ik zeer indringend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik denk dat ik dan beter het boek had kunnen lezen, ik vond de film echt tegenvallen..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zowel het boek als de film spreken mij beiden aan, onthouden we!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit lijkt me een interessant boek, ga ik ook lezen. De menselijke geest is fascinerend. En het is heel erg dat zoveel mensen lijden onder hun eigen (dwangmatige) gedachtes. Zo'n psychose schijnt iedereen te kunnen krijgen las ik ooit. Je moet er toch niet aan denken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant gegeven. Wat ik me nu al afvraag is of als je het boek gelezen hebt weet waarom hij nu eigenlijk in die inrichting zat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat wordt wel duidelijk, al blijft het ook een tikje vaag.

      Verwijderen
  6. Hé, thanx!! Die gaat dus op mijn 'lijstje'!! #fijn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zowel het boek als de film staan op mijn lijstje! Je maakt me nieuwsgierig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb er nog nooit van gehoord, maar klinkt we interessant... boek komt op m'n lijstje ;-)

    Een fijn weekend!
    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had voorstukjes gezien van de film, maar heb de film nog niet gezien net boek ook nog niet gelezen, maar het lijkt me een goed boek!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...