woensdag 4 september 2013

Spelen

Wanneer je een kind bent, is het de normaalste zaak van de wereld om alles los te laten en gewoon een paar uur te gaan spelen. Bouwen, slopen, tekenen… Gewoon je verstand op nul en alles om je heen vergeten. Ik doe dat niet meer zo vaak. Maar het is iets wat ik nog steeds zou willen.

Eigenlijk merk ik dat ik vooral heel veel van mezelf moet. Ik vind het bijvoorbeeld al moeilijk om alleen maar tv te kijken. Ik voel me dan schuldig. Het liefst kijk ik tv terwijl ik een berg was wegstrijk of terwijl ik sport. Dan ben ik, ondanks dat hersenloze tv-programma, toch nog nuttig bezig.

Vandaag keek ik naar een mevrouw op YouTube en zij betoogde dat ieder mens minimaal 1 uur per week zou moeten spelen. En dan is het niet de bedoeling dat je iets doet vanwege een doel dat je wilt bereiken. Het moet echt spélen zijn, iets wat je doet omdat je het leuk vindt, alleen voor jezelf.

Het klinkt aanlokkelijk. Ik wil best een uur per week mijn gedachten verzetten. Als ik bedenk wat dit zou moeten zijn, dan zou het toch iets creatiefs zijn. Tekenen of schilderen waarschijnlijk.

Ik heb het wel eens geprobeerd, hoor. Ooit ging ik 1 x per week naar een aquarelcursus. Maar ik zat tussen allemaal bejaarden en tja, de groepsdynamiek was niet om over naar huis te schrijven ;)

Daarna ging ik naar een wat serieuzere teken-en schildercursus, maar de schilderjuf was echt heel gemeen (wat ben jij in vrédesnaam aan het doen!!!) en het leek me niet gezond om iedere week met zoveel tegenzin naar de schildercursus te gaan. En dat was dus dat.

Omdat ik het even had gehad dat soort cursussen besloot ik een online cursus van Suzi Blu te kopen. Ach ja, ik deed er gelijk vier, want op dat moment was er een aanbieding. Ik begon met les 1, deed les 2, ontdekte dat ik allerlei materialen moest kopen waarvan ik geen flauw idee had waar ik het vandaan moest halen, en kapte ermee.

Jammer, ja. Ik wil weer spélen. Al is het maar een uurtje per week. Ik heb de lessen van Suzi Blu nog op mijn computer staan. Zal ik..?

10 opmerkingen:

  1. Why not? Wat let je? Hop: naar de hobbywinkel jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tuurlijk zal je! Goed bezig hoor Regina! Ik persoonlijk vind dat je met strijken ook heel creatief bezig bent hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Valt lezen ook onder spelen? Dan zit ik wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eindelijk is nu wel een doel van mij bereikt na vele aarzeling . Een kookclub beginnen. Wat leuk en gezellig was, is het en daarmee een doel op zich geworden. En ik heb mij ook ECHT voorgenomen om weer te gaan tekenen en schilderen. Mijn vader deed dat ook zonder lessen of wat dan ook en niemand die je daar ooit over hoorde. Gewoon doen zonder afhankelijk te zijn van anderen. Ben je echt een cursus nodig of laat je gewoon je fantasie de vrije loop? Als mijn atelier eindelijk klaar is nodig ik je hier bij van harte uit want ik ga ook geen cursus meer volgen, gewoon doen ; )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk idee, een kookclub!
      Ik ben ook van de cursussen afgestapt, hoor. Alleen online cursussen wil ik eventueel nog wel doen, maar alleen wanneer ik ze volledig kan kopen en het in mijn eigen tempo kan doen.
      Geef maar een seintje wanneer je atelier klaar is ;)

      Verwijderen
    2. En ik zit al een jaar op bootcamp. Dat is helemaal ongelofelijk vind ik zelf! ; )

      Verwijderen
  5. Jaaa, gewoon doen. Een uurtje per week is niets. Daar hoef je je echt niet schuldig om te voelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja! Gewoon doen.,! Veel speelplezier dan maar.. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. misschien moet je juist zonder plan gaan spelen. dat doe ik best vaak, zo een uur per dag. ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Creatief achter de pc zitten is toch ook spelen of zie ik dat verkeerd??!!? Dat hou ik wel 8 uur per dag vol als dat moet :-D

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...