donderdag 22 augustus 2013

Wachten tot je gehoord wordt

Ik hou wel van die True Crime tv-programma’s. Vroeger keek ik met rode oortjes naar Peter R. de vries. Maar ook een programma als Ontvoerd doet het goed bij mij. Ben ik aan het zappen en zie ik op een kanaal een programma over seriemoordenaars of over een onopgeloste moord, dan blijk ik negen van de tien keer hangen.

Een enkele keer vind ik het leuk om een boek op dit gebied te lezen. Zo las ik vorige week het boek Wachten tot je gehoord wordt van Amanda Knox. Amanda is een Amerikaanse die een jaar in Italië gaat studeren. Dan wordt haar huisgenote, de Britse Meredith Kercher, vermoord. Als spoedig staan alle kranten vol met berichten dat Amanda en haar vriend achter deze ‘seksmoord’ zitten. Ik kan me nog goed herinneren dat ik dit via de media ook meekreeg. Het nieuws werd als een gegeven gebracht, maar Amanda en haar vriend waren op dat moment nog niet eens veroordeeld.

Tijdens het lezen van het boek is het duidelijk dat Amanda onrecht aan wordt gedaan. Nee, ik ben er nog niet uit of ze schuldig is of niet. Maar dan nog heeft iemand recht op een goed en gedegen onderzoek en een eerlijke rechtszaak. Bij Amanda werd er vanaf het begin aangenomen dat ze schuldig was. Vanuit dat oogpunt is ze onder druk gezet, zijn er onderzoeken gemanipuleerd en zijn er leugens verkondigd. Alles om haar maar veroordeeld te krijgen.

Amanda werd dan ook in de eerste instantie veroordeeld tot 26 jaar cel. Ze zat al vier jaar vast, toen haar advocaten haar in hoger beroep vrij kregen. Zodra ze weer terug in Amerika was, heeft ze een boek over haar zaak geschreven. Ik vond het een heel intrigerend boek. Ik ben echter niet overtuigd van haar onschuld. Daarvoor zijn er teveel dingen die niet aansluiten en daarvoor heeft ze zich te vreemd gedragen.

Als haar vriendin nog maar net dood is en ze op het politiebureau wacht tot ze verhoord wordt, schrijft ze in haar notitieboekje: ‘Ik heb zo’n zin in  pizza! Ik ga onderhand bijna dood van de honger, maar dat mag ik onder deze omstandigheden zeker niet zeggen.’

Op een ander moment, ook op het politiebureau, heeft ze haar benen onder zich gevouwen. Iemand zegt tegen haar dat ze vast erg lenig is. Dat is voor Amanda het moment om een split en een paar radslagen te demonstreren. Niet echt het gedrag van iemand die in de rouw is vanwege de dood van een vriendin.

Haar alibi valt moeilijk te controleren. Amanda en haar vriend zeggen dat ze bij de vriend thuis waren op het moment dat de vriendin overleed. Ze zouden een deel van de ochtend geslapen hebben, maar achteraf is ontdekt dat ze beiden hun mobiele telefoon om 6.00 in de ochtend hebben aangezet. 

De reeks vreemde feiten gaan maar door. Dat ze zich erg vreemd heeft gedragen is een ding wat zeker is. Maar zelf zegt ze dat ze ook een vreemd meisje is. En dat iemand die ‘vreemd’ is geen moordenaar hoeft te zijn. Daar zit zeker wat in.

Er is trouwens nog een derde persoon voor de moord opgepakt. Deze man zit nog vast want aan de hand van DNA is vastgesteld dat hij zeker bij de moord betrokken was. Deze man heeft eerst gezegd dat Amanda en haar vriend niet bij de moord betrokken waren. Later zei hij dat ze er wel bij waren en weer later verklaarde hij tegen een celgenoot dat ze er toch niet bij waren. Nogal wazig dus!

Ondertussen is de zaak van Amanda Knox weer heropend. Het hoger beroep is ongedaan gemaakt omdat er ‘tekortkomingen en tegenstrijdigheden’ zijn vastgesteld. Waarschijnlijk hoeft Amanda zich niet al druk te maken, want de kans is groot dat Amerika haar niet aan Italië zal uitleveren.

Ik vond het een heel interessant boek en ik werd zo meegesleept door het verhaal dat ik het niet weg kon leggen. En nu afwachten of Amanda in september terug gaat naar Italië en of het hele gebeuren nog een staartje krijgt!

vier sterren

8 opmerkingen:

  1. Ik heb niet zoveel met waargebeurde verhalen eigenlijk. Vind het altijd fijner dat gruwelijke dingen verzonnen zijn zeg maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Intrigerend inderdaad. Dankzij jou hoef ik het boek niet meer te lezen, ik weet genoeg hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lijkt me een interessant boek en de "derde man" is ook een interessant gegeven. Hij liegt in ieder geval, maar op welk moment?

    Botervliegje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat lijkt mij een spannend boek waarvan je meer wilt weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit boek klinkt spannend! Komt zeker op mijn to read lijstje. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, wat spannend! Ik ga lezen en kijken! In september...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...