zondag 21 juli 2013

Looooooooove story

Ja, zo moet het volgens mij dus uitgesproken worden. Ik las het boek omdat ik de laatste tijd iets met uitdagingen heb, blijkbaar. Lovestory van Erich Segal was dus het eerste boek van de tien.

Looooooooooooove story heeft bij mij wel wat waar te maken. Ik bedoel, iedereen weet dat het een beroemd verhaal is, toch? Ja, en ik had dus wel begrepen dat het over liefde zou gaan, tragische liefde ook nog, maar wat precies... Dat wist ik dan weer niet.

Nou, het boek was nog best dun, zag ik al gelijk. En het verhaal wordt heel bondig verteld. Eigenlijk heb ik er maar een paar zinnen voor nodig om het geheel samen te vatten:

Oliver komt uit een rijke familie. Op de universiteit wordt hij verliefd op een ‘gewoon’ Italiaans meisje: Jenny.

De verhouding tussen Oliver en zijn vader is niet al te best. Het is dan ook geen verrassing dat vader niet wild enthousiast is over de relatie. Voor Oliver een reden om met zijn vader te breken.

Oliver en Jenny trouwen

Jenny wordt ziek en gaat dood (het boek is in 1970 voor het eerst uitgebracht, dus ik neem aan dat niemand over spoilers begint ;)

Vader en Oliver maken het zo’n beetje goed.

The end.

Eigenlijk ook wel eens fijn om een verhaal te lezen met een eenvoudig plot. Gewoon waar het leven om gaat: liefde, relaties, familie… Aan de andere kant zijn deze onderdelen van het leven vaak zo ingewikkeld.

Het boek is goed geschreven en de toon is heel eigentijds, zelfs al is het 43 jaren geleden geschreven. Toch ben ik ook een pietsie teleurgesteld. Ik had een grote, allesverheffende liefde verwacht. En die liefde was er eigenlijk ook, maar doordat alles zo minimalistisch werd verteld, duurde het even voordat ik er wat bij voelde.

En even tussen door, hè. Even over het uitzicht dat ik ondertussen had… DIT is dus absoluut geen normale hond. Dat kun je me niet vertellen.

Waar was ik? O ja.

Pas aan het einde van het verhaal heb ik heel voorzichtig wat traantjes weggeveegd. Al was ik niet zo over de rooie als de schrijver zelf was.

Ik geef het boek vier sterren, want er is met weinig woorden een sterk verhaal neergezet, met karakters die je levendig voor je ziet. Bovendien kon ik niet stoppen met lezen. Ik ging net zo lang door met lezen tot het boek uit was!

Goed, en nu wil de ik de film zien! En dan is dat gat in mijn algemene ontwikkeling ook weer opgevuld ;)

vier sterren

{dag 27 van dertig dagen bloggen}

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n lekker-weglees-boek!! En de foto van de hond is echt maf, maar maakt het logje extra leuk hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig ja de hond op de achtergrond. En meestal valt de film tegen als je het boek gelezen hebt vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...