maandag 15 juli 2013

De tas van oma

Wanneer mijn oma vroeger op bezoek kwam, was het altijd weer een verrassing wat er uit haar tas kwam. Voor mij als kind had haar tas iets magisch, want bij ieder bezoekje kwamen daar de lekkerste dingen uit en de leuke cadeautjes.

Mijn schoonmoeder is ook een type dat nooit met lege handen aan kan komen. Gisteren kwam ze op bezoek. Hond L. heeft allang in de gaten dat de tas van oma geen gewone tas is en volgde oma op de voet. De tas ging open en het volgende kwam eruit:

  • 4 Bossche bollen
  • Een appeltaart
  • voorgesneden kaas (voor hond L. die echt een kaasfetish heeft)
  • Een vaas met kunstbloemen (geen grapje)
  • drie glazen waxinelichthouders
  • 4 flesjes nagellak van OPI
  • Een meloen

En dit was nog weinig, want meestal neemt ze nog veel meer mee. Je kunt wel zeggen dat het allemaal niet nodig is en dat we niets tekort komen, maar dat helpt niets. Voor mijn schoonmoeder is het de normaalste zaak van de wereld om haar voorraadkasten af te struinen voordat ze bij ons op bezoek komt. Daarna scant ze de rest van de woning om te zien of er misschien andere items zijn die ze kwijt kan of al eerder voor ons had gekocht. Van alles en nog wat verdwijnt in haar tas. En pas als die tas uitpuilt, is ze tevreden.

Het is een soort oerinstinct. Zolang ze haar kinderen en kleinkinderen maar volstopt, verwent en bedelft onder zinvolle en minder zinvolle cadeaus, komt het wel goed met ons.

Trouwens, ze gaat wel met haar tijd mee, moet ik zeggen. Want de OPI nagellak die ze me heeft gegeven, zal me absoluut door mijn zware, dagelijkse bestaan sleuren. Ik denk dat met name de goudkleurige nagellak me zal helpen met overleven ;)

Zonder gekheid: ik vind het ontzettend lief dat ze ons zo verwent. En ik ken haar al 22 jaar en weet onderhand wel dat je hoog of laag kunt springen, maar dat ze op dit gebied nooit zal veranderen.

Misschien word ik later ook wel zo’n oma. Ik zie mijn kleinkinderen al met grote ogen van verwachting om me heen staan, terwijl ik de meest waanzinnige attributen uit mijn tas tevoorschijn tover. Als ik er zo over nadenk, lijkt het me best cool. Al denk ik niet dat ik ooit aan die vaas met kunstbloemen kan tippen ;)

{dag 21 van dertig dagen bloggen}

8 opmerkingen:

  1. Lijkt mijn moeder wel. Die kwam gisteren Jill ophalen, is een klein uurtje binnen geweest en ook zij komt nooit met lege handen. Gelukkig nam ze geen kunstbloemen mee. Wél een tasje bier en een zak koffie. Daar waren we blij mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een vaas met kunstbloemen? haha hoe krijgt ze dat toch allemaal in haar tas?
    Mijn oma was ook zo. Als we naar haar toe gingen (ze kwam niet zo vaak naar ons ivm heer invaliditeit) had ze standaard iets voor ons klaar staan. En voor iedereen weer iets anders.
    En mijn schoonmoeder, nu ik er over nadenk, ook. Maar dan meer voor uk dan voor ons. Er komt inderdaad altijd wel iets uit die tas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En waar is de foto van de vaas met kunstbloemen dan? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, dus altijd een verrassing als oma kwam ... een echte oma :)
    Die van mij had altijd wat gebreid. Een vest of geitenwollen sokken. En koken en bakken kon ze als de beste. Volgens mij wordt ik een ander soort oma ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Whahahah, mijn oma nam ook altijd blokjes kaas mee voor onze hond als ze op visite kwam! Heerlijk toch zulke mensen met een Douwe Dabbert knapzak! Maar die vaas met nepbloemen...nee, dat overtreft echt alles :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu mijn schoonmoeder is echt een ander geval hoor. Een typisch heel erg geval anders. Maar dat wist je. Eigenlijk benijd ik je met zo'n schoonmoeder ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hahahaha dit doet me denken aan Mary Poppins!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens mij heeft je schoonmoeder een gigantische tas... als ik lees wat ze er allemaal instopt, haha. En geweldig zeg, een vaas met kunstbloemen ;-) Leuk toch zo'n schoonmoeder/oma die ervan houdt om jullie te verwennen. Zo'n oma heb ik helaas nooit gehad, maar mijn eigen moeder is wel zo'n 'verwen-oma':-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...