zaterdag 13 juli 2013

De perfecte vrouw–Emma Chapman

Ik las weer eens een boek.

Dit keer las ik de perfecte vrouw van Emma Chapman.

In dit boek word je meegenomen in de gedachtegang van Martha. Vanaf het begin is het duidelijk dat Martha in de war is. Ze probeert haar huishouden te bestieren en voor haar man te zorgen, maar iedere keer wordt ze afgeleid door vreemde gedachten en beelden van een blond meisje dat ze lijkt te kennen.

de perfecte vrouw

Martha moet van haar man iedere dag een pil slikken tegen depressie, maar stiekem houdt ze de pillen achter. Ze weet dat ze ´anders´ wordt wanneer ze de pillen niet slikt, maar ze heeft voor zichzelf besloten dat ´anders´ niet per se slechter hoeft te zijn. Trouwens, ze wil nu wel eens weten waar al die beelden en gedachten haar naar toe leiden. Wat is er van waar? Wat probeert haar geheugen haar te vertellen?

Als lezer hoopte ik eerst dat Martha haar pillen weer zou gaan slikken omdat haar gezinsleven op een negatieve manier werd beïnvloed door haar gedragsverandering. Maar daarna werd langzaam duidelijk dat haar echtgenoot, die haar zo graag de pillen wil laten slikken, het vooral goed voorheeft met zichzelf. Wordt Martha er écht beter van wanneer ze haar pillen slikt? Of wordt vooral Hector, haar man, hier beter van?

Gedurende het verhaal raakt Martha steeds verwarder. Naar mijn mening waren er twee mogelijkheden.

1. Martha is inderdaad langzaam gek aan het worden. Zij heeft dit niet door, maar haar omgeving wel.

2. Martha is misschien wat verward, maar absoluut niet gek. Haar omgeving kiest ervoor om haar voor gek te verslijten. Sommigen omdat ze dit werkelijk geloven. Anderen omdat dit hen beter uitkomt.

Beide mogelijkheden zijn niet best. Pas in het laatste deel van het boek werd me écht duidelijk hoe het zat, hoewel ik het al een beetje aan voelde komen. Ik merkte dat ik steeds sneller begon te lezen, omdat ik wilde weten wat er verder ging gebeuren. En omdat Martha me intrigeerde en ik dolgraag wilde weten wat ze verder ging doen.

Ik vond dit een goed boek. Soms deed het boek me een beetje denken aan hersenschimmen van Bernlef omdat je compleet meegezogen wordt in de vreemde gedachtegang van Martha. Het grootste deel van het boek speelt zich af in haar kleine huishouden en op de een of andere manier zorgt dit voor een wat beklemmende sfeer.

Ik had het boek in twee dagen uit en het is wat mij betreft een aanrader.

vier sterren 

{dag 19 van dertig dagen bloggen}

2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...