dinsdag 16 juli 2013

Boeken die je voor je dood gelezen moet hebben

Soms mis ik een hype. Vaak omdat ik er zoveel mensen over hoor jubelen dat ik er vanzelf een aversie tegen krijg. Tijdgebrek heeft er ook wel mee te maken. Er zijn zoveel mooie boeken geschreven, maar ik kan ze onmogelijk allemaal lezen. Op filmgebied hetzelfde: je kunt moeilijk iedere goede film die uitkomt bekijken. Daarbij heb je ook nog heel veel boeken en films uit het verleden. Echte klassiekers die je eigenlijk niet zou mogen missen. Het is gewoon allemaal teveel.


Toch blijft het irriteren wanneer je grote titels keer op keer tegenkomt en je nauwelijks weet waar het over gaat. Ik kwam wat leuke lijsten tegen op internet met boeken die je voor je dood zou moeten lezen en ik besloot te beginnen met een inhaalslag.
Hier zijn een paar lijsten die ik tegen kwam:

BBC big read top 100

Dit is een heel bekende lijst. De lijst is uit 2003/2004 dus bekende boeken die hierna kwamen, staan er niet op. Toen ik de lijst doorliep zag ik dat er een aantal boeken op stonden die ik heb gelezen, maar de meeste ken ik alleen van naam. Opvallend vind ik dat de ‘Princess Diaries’ van Meg Cabot erop staat. Blijkbaar zijn nogal wat mensen verzot op dit boek! :)

Belangrijkste boeken uit de wereldliteratuur
Deze lijst in 2002 samengesteld op initiatief van Noorse boekenclubs. Honderd schrijvers uit 54 verschillende landen werd gevraagd een lijst op te stellen van de boeken die zij het meest waardeerden. Het leverde een mooie lijst op. Ik vind het jammer dat er geen Nederlandse schrijvers op voorkomen, maar ja, Nederlandse schrijvers zijn over het algemeen niet zo bekend in het buitenland.

Beste literaire werken uit Nederland
Zo, toch nog een lijstje gevonden met boeken van Nederlandse schrijvers. De lijst is samengesteld aan de hand van een internetstemming op basis van zo’n 6500 stemmen.

Beste boeken uit het buitenland

Dezelfde internetstemming maar nu werd er dus op boeken van schrijvers uit het buitenland gestemd.

Modern Library 100 beste romans
Dit is een Amerikaanse lijst van de beste Engelstalige romans geselecteerd door deskundigen.

The Guardians list
Ook een heel bekende lijst. 1000 boeken staan erop!

Dr. Peter Boxalls 1001 books to read before you die

Ik had nooit eerder gehoord van dr. Peter Boxall, maar hij doceert Engelse literratuur aan de universiteit in Sussex en heeft een boek geschreven  met bovenstaande titel. In het boek geeft hij samenvattingen van de boeken uit zijn lijst en zijn eigen visie.

Ik ben van plan om mijn eigen lijst te maken. Om te vermijden dat ik weer te enthousiast aan iets begin en het uiteindelijk niet afmaak, begin ik heel bescheiden met 10 boeken. Daarna kan ik altijd nog zien. Eerst dacht ik, ik ga ‘Romeo en Julia’ lezen! Maar toen ik hier een voorproefje nam, dacht ik: laten we dat maar niet doen ;) Ik wil best mijn grenzen een beetje verleggen, maar het moet tegelijkertijd aanspreken.
Na wat speurwerk en gehop langs lijstjes ben ik tot de volgende tien boeken gekomen die ik op korte termijn wil lezen:

  1. De avonden – Gerard Reve 
  2. Love story – Erich Segal
  3. In de ban van de ring – Tolkien
  4. De toverberg – Thomas Mann
  5. De kleur paars – Alice Walker
  6. Trots en vooroordeel- Jane Austen
  7. De aanslag- Harry Mulisch
  8. De wereld van Sofie – Jostein Gaarder
  9. 100 jaar eenzaamheid - Gabriel García Márquez
  10. A Christmas Carol – Charles Dickens

Het kan best zijn dat ik sommige boeken van dit lijstje in een ver verleden heb gelezen. Op dit moment kan ik me dat alleen niet meer herinneren. Ooit las ik een paar bladzijdes van ´In de ban van de ring´en legde het toen weg. Maar het zit me dwars en ik wil het alsnog lezen. Van ´100 jaar eenzaamheid´ las ik volgens mij ooit een aardig stukje, maar ook dit heb ik destijds niet uitgelezen. Volgens mij had dat toen met mijn concentratie te maken (kleine, jengelende kinderen).

Ik heb er echt zin in! En weet je wat? Misschien ga ik wel een soortgelijk lijstje met films opstellen (misschien, dus hè, misschien).
{dag 22 van dertig dagen bloggen}

6 opmerkingen:

  1. Van jouw lijstje heb ik 100 jaar eenzaamheid na een bladzijde of 40 weggedaan. Ik werd er iets geïrriteerd van. Zijn wollige pietluttige manier van schrijven, is niet mijn stijl...

    Ik heb het altijd erg druk met de bestsellers, de top 10 van dit moment. Tegen de tijd dat ik die uit heb, is hij alweer veranderd. Ik zit dus nooit om voer verlegen ;)

    Ik ben op dit moment het hele repertoire van James Patterson aan het lezen. Niks bijzonders, leest gewoon lekker weg.

    (Zou je ajb de reactie onder naam van Evert willen verwijderen? Ik was nog ingelogd onder zijn account. Hij ligt in het ziekenhuis en ik had 'm beloofd zijn lezers op de hoogte te houden, vandaar! Seurry... Klief)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil nog steeds De ontdekking van de hemel uitlezen van Harry Mulisch. Ik was 2 jaar geleden begonnen in de vakantie en ik vond het nog mooi ook ( het begin was alleen een beetje raar). Ik had het tot op een bladzijde of 40 na uitgelezen maar de vakantie was voorbij en het is erbij gebleven. Tussendoor las ik wel weer andere boeken. Minder dikke weliswaar. De aanslag heb ik gelezen toen ik een jaar of 22 was. In de ban van de ring heb ik ooit gelezen (het eerste deel dan en daar bleef het ook bij). De avonden las ik ook toen ik jong was en ik vond het destijds zeer saai en deprimerend. Love story heb ik ook ooit gelezen ( en de film gezien). De wereld van Sofie is een boek over filosofie toch? Ik heb er wel over gehoord, het was nogal hip in de tijd dat ik de pabo deed. Nou joh, zet m op! Voorlopig hoef je je niet te vervelen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ´De ontdekking van de hemel´zat ik nog over te twijfelen. Wie weet later een keer. De wereld van Sofie gaat inderdaad over filosofie.

      Verwijderen
  3. Ik dacht even dat je alle boeken in die lijstjes zou willen lezen. Dan ben je nog wel even zoet :)
    Mijn lijst is mega lang. Maar probeer mijn reader niet te overladen. Er staan nu een stuk of 30 boeken op en zodra er een paar uit zijn zet ik er weer nieuwe op.
    Ben nu bezig met de serie boeken van Jussi Adler Olsen. Leest lekker weg.

    Succes met lezen in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook nog een lange lijst met boeken die ik nog graag wil lezen.. maar dat is een iets andere genre ;-)Alhoewel, ik heb wel een paar boeken van Alice Walker gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van jouw top 10 heb ik er 7 gelezen. Sommige met veel plezier en anderen met frisse tegenzin. Boeken halverwege wegleggen, doe ik eigenlijk zelden.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...