donderdag 13 juni 2013

´Slaap´en´De duivenhoudsters´

Af en toe treedt de verzadiging op, wat lezen betreft. Ik heb altijd wel een boek liggen waarin ik aan het lezen ben, maar hoe meer je gelezen hebt, hoe lastiger het wordt om nog een boek te vinden dat je boeit. Toch heb ik nu twee boeken op een rij gelezen die mijn aandacht behoorlijk hebben vastgehouden. En als het boek dan toch zo meeslepend is, dan is het fijn wanneer het een wat dikker exemplaar betreft, zoals bij deze boeken het geval was.

Als eerst las ik een Zweedse thriller.

Slaap

van Lars Kepler

Een jongen die al dertien jaar vermist is, wordt lopend langs een spoorbrug aangetroffen. Mikael was nog maar een kind toen hij samen met zijn zusje verdween. Er werd destijds een grote zoekactie op touw gezet, maar er werd geen spoor van hen gevonden.

Mikael vertelt dat zijn zusje nog leeft. En dat er op de plaats waar hij was nog meer mensen werden vastgehouden. Hij heeft het over de Zandman die zijn afschuwelijke stof in de kamer blaast. Verzetten tegen de slaap heeft geen zin. Als de Zandman wil dat je slaapt, zal je slapen. Voor de rest weet hij maar weinig te vertellen over de plaats waar hij vastgehouden is.

Commissaris Joona Linna hield zich destijds met de verdwijning van Mikael en zijn zusje bezig en ook met andere verdwijningen. Wat hem toen opviel, was dat er vaak hele familie´s verdwenen. De man die hiervan verdacht werd, een seriemoordenaar, zit ondertussen in een psychiatrische inrichting. Hij moet meer weten en het is van belang dat hij snel informatie loslaat. Het zusje van Mikael leeft immers, volgens haar broer. Mikael heeft de veteranenziekte en er wordt aangenomen dat zijn zusje deze ziekte ook heeft. Daarom is de zoektocht een strijd tegen de klok.

De sfeer in het boek is beklemmend en grijpt je bij de keel. Het geheel doet wat denken aan Silence of the lambs denken. Ik moet heel eerlijk zeggen dat bij de laatste hoofdstukken van het boek mijn aandacht een beetje verslapte. Misschien kwam dit doordat de belangrijkste vraagstukken op dat moment al waren opgelost en het verhaal voor mijn gevoel wat voortsleepte.

Ik had zelf nog nooit van het Zweedse schrijfechtpaar Lars Kepler gehoord. Ik heb begrepen dat dit boek het vierde deel is in een reeks met Joona Linna in de hoofdrol en ik ben van plan om snel de andere boeken te lezen!

four-stars_0

Het tweede boek dat ik las, was een historische roman.

De duivenhoudsters

van Alice Hoffman

de duivenhoudsters

Deze schrijfster ken ik wel van naam, maar ik kan me niet herinneren ooit eerder iets van haar gelezen te hebben.

Toen ik eerder wat recensies  van  ´De duivenhoudsters´ online las, las ik dat veel mensen het eerste deel van het boek wat lastig doorkomen vonden. Ik heb daar zelf geen last van gehad en werd vanaf het eerste ogenblik in het verhaal gezogen. Het verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen die zich afspeelden in het jaar 73 na Christus. Het gaat over de belegering van Masada in Israël, een vestiging op een rots waar negenhonderd joden maandenlang standhielden tegen de Romeinen.

Masada

Het verhaal kan eigenlijk opgedeeld worden in vier delen. Het gaat over vier vrouwen en in elk deel vertelt een vrouw haar eigen verhaal vanuit haar eigen perspectief. Ze werken alle vier in de duivenhokken van Masada. Hun levens zijn of raken met elkaar verweven. Iedere vrouw heeft haar eigen dromen, angsten en geheimen.

Hoewel het boek gebouwd is op historische waarheden is het absoluut niet saai. Het is juist heel persoonlijk geschreven waardoor ik het na ieder deel weer jammer vond dat ik uit het hoofd van de betreffende vrouw moest stappen.

Ook nu ben ik zeker van plan meer boeken van deze schrijfster te lezen!

five stars

9 opmerkingen:

  1. Boek één stond al op mijn lijst.
    Boek twee komt er bij.
    Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinken allebei goed. Bedankt voor de tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerste boek heb ik al eens in mijn handen gehad, niet gekocht....moet ik toch maar eens doen! ;) Tweede boek zegt mij niets, maar ik hou wel van dat soort boeken! Heb een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede boekentips, vooral de laatste lijkt me boeiend. Gaan we onthouden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik kom maar niet aan lezen toe en heb ook net als jij, dat ik mss iets te kritisch ben ;-)
    toch vind ik lezen heerlijk, dus mss deze zomervakantie weer eens proberen een boek ook daadwerkelijk uit te lezen en niet alleen in te beginnen en dan wegleggen en eh.. 3 maand later je afvragen waar 'ie ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb de boeken van Lars Kepler wel al in huis, maar nog niet gelezen. Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beide boeken ken ik van titel, maar nog niet gelezen. Misschien toch eens in de bieb kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vooral het tweede boek lijkt me wel wat! Staat op mijn lijstje voor de vakantie :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...