zaterdag 29 juni 2013

Hema

Ik vind de Hema geweldig en als ik andere mensen zo hoor, ben ik lang niet de enige fan. De Hema hoort een beetje bij onze cultuur. Ik kan me nog herinneren dat ik als klein meisje aan de hand van mijn oma de Hema inging. Zij woonde vlak in de buurt en ging er bijna dagelijks naar toe. Ik kon me dan verheugen op de warme, halve rookworst. Ook vond ik het altijd prachtig dat oma haar flesje eau de cologne daar bijvulde en dat ik mijn eigen miniflesje kreeg.

De Hema roept nostalgische gevoelens bij me op. De winkels zijn in de loop van de jaren wel wat veranderd, maar nog steeds vind ik dat ze leuke spulletjes hebben!

Laatst keek ik de documentaire ‘Het geheim van de Hema’ en eigenlijk was ik aan het einde daarvan in shock. Want wat blijkt? De Hema is in Britse handen! Het hoofdkantoor zit nota bene in Shanghai!  Bovendien is de Hema in deze roerige tijden commerciëler dan ooit. Tijdens het maken van de documentaire hadden ze al vestigingen in België en Duitsland en waren ze druk bezig de ene na de andere vestiging in Frankrijk te openen. De Franse versie is hipper dan de gezellige Hema’s in Nederland. Ze draaien er loungemuziek en… oh, dit is écht erg… ze verkopen er geen rookworst! Laat staan tompouces en Jip en Janneke laarsjes…

In de documentaire vertelden ze dat ze in korte tijd van 265 naar 605 vestigingen door heel Europa waren gegaan. En dat was nog niet voldoende. O nee, ze waren ook druk bezig met het bestuderen van de mogelijkheden in China. Hema moest over de hele wereld komen! In Spanje (volgens mij hebben ze daar nu al Hema’s), Italië en uiteindelijk misschien zelfs wel in Amerika en Australië.

Ik snap het ergens wel. Een bedrijf moet groeien. Of zoals een topman van de Hema vertelde: “In deze tijden van crisis, moet je heel hard rennen om stil te blijven staan. En als je dat doet, doe je het heel goed.” Dat de Hema zo hard zijn best doet om tegenover de vele concurrenten overeind te blijven, heeft voor mij natuurlijk ook een voordeel. Zolang ze niet over de kop gaan, kan ik nog steeds op de fiets stappen om mijn dingetjes bij de Hema hier in de stad te halen.

Toch voelt het een beetje als de zoveelste illusie. Hema was van óns. Hema was een winkelconcept die alleen een Nederlander snapte. De Hema moet niet openlijk hip zijn, maar stiekem. ZONDER LOUNGEMUZIEK! En het moet er ruiken naar warme rookworst!

De documentaire over de Hema kun je hier bekijken.

{dag 5 van dertig dagen bloggen}

8 opmerkingen:

  1. Het klinkt helemaal niet Hema als jij het zo vertelt... Beetje jammer. Dit wist ik overigens allemaal niet. Kijk er nu toch wel ietsjes anders tegenaan maar goed, het blijft mijn favoriet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij de Hema denk ik altijd aan een speelgoedteckel op batterijen die kon lopen en blaffen. Ergens in de jaren zeventig heb ik destijds mijn moeder volgens verhalen tot wanhoop gedreven om dat ding te bemachtigen en juist, ik heb hem nog ; ). Nu haal ik er vooral de koffiebonen en voor de nostalgie hoef ik alleen maar naar de Hema in Zwolle te gaan want naast het assortiment is er bijna niets veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, heb je echt zo lang die teckel bewaard? Hij moet ondertussen wel geld waard zijn!

      Verwijderen
  3. ik vind de Hema ook echt Hollands. Denk dat bijv. een Franse Hema, met Franse producten en zonder rookworst ook niet echt als Hema voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu juist om voorgaande gegeven #nostalgie ; )Denk dat die niets waard is want is kapot. Maar blijkbaar zat toen de liefde er voor teckels al in, want nu heb ik een echt exemplaar die het niet van batterijen moet hebben of van een schreeuwend kind in de Hema....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, echt? Dit haalt toch wel een beetje de romantiek van de Hema weg. Al heb ik er nog nooit een rookworst gekocht. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat wist ik helemaal niet :( Maar ondanks dat blijft de Hema een leuke winkel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die documentaire wilde ik nog kijken, dus dank voor de link...maar ik word wel een beetje treurig van je verhaal :(
    Ik vind de hema stom! Ze hebben veel te veel leuke hebbe-hebbe-hebbe dingen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...