zaterdag 2 maart 2013

´Foute´mokken

Een foute mok vind ik eigenlijk net zoiets als een foute gebreide trui. Ze zijn leuk en cheesy en soms wel heel erg over de top. Ze hangen rond in je huis en ergens kan je het niet over je hart verkrijgen om er afstand van te doen.

Eén mok is wel een heel hardnekkige bewoner van mijn huis. Ik kocht hem toen ik een jaar of zestien was in een giftshop. Er staat een cartoonfiguurtje op, genaamd Ziggy. Ik kocht er destijds ook een knuffel bij van hetzelfde figuurtje en ook deze had ik tot voor kort nog.

Waarom ik die mok 27 jaar lang, tijdens al die verhuizingen heb meegesjouwd… Ik zou het echt niet weten. Ik ben geen bewaarder, maar een weggooier. Eigenlijk heeft bijna niets van vroeger het bij mij overleefd, want echt, over het algemeen pleur ik alles weg.

De beker moet ook wel van onverwoestbaar materiaal zijn gemaakt, want ik heb het vast al tig keren later vallen. Waarom  begin ik anders met een set van tien glazen en zijn daar na een paar maanden nog maar één of twee van over?

Hoe dan ook, mijn Ziggymok staat vrolijk te wezen naast de andere foute mokken in de kast. Foute mokken die het vast geen 27 jaar gaan uithouden.

Zo is daar deze mok.

Ik kan deze mok niet weggooien want A. hij is niet van mij, maar van oudste, en B. hij heeft hem cadeau gehad van een vriend en het is onaardig om een cadeautje binnen een tijdsbestek van een jaar weg te gooien.

Dan hebben we deze mok.

Oké, de tekst spreekt me wel aan, maar ik gebruik de mok zelden, want hij is echt húúúúge. Hubby kocht hem een keer voor mij in Florida, dus dat verklaart de maat. Als ik de beker gebruik, dan is dat eigenlijk meestal om soep uit te eten!

Dit is een Kerstmok waar ik het hele jaar door warme chocolademelk uit drink (ja, ook in de zomer). De mok is ooit gekocht door mijn schoonmoeder. Ze kocht er twee en omdat ook deze bekers onverwoestbaar zijn leven ze allebei nog. En… ze zijn de perfecte maat voor warme chocolademelk. De bekers zijn ondertussen wat grijs uitslagen van de vele keren dat ze in de vaatwasser zijn geweest, maar ik blijf ze gebruiken!

Er staan nog meer mokken in mijn kastjes, maar het blijft allemaal binnen de perken omdat ik er regelmatig één kapot laat vallen. Wat mokken betreft is het bij ons een soort ‘survival of the strongest’. Af en toe sta ik bij de Xenos of de Action te dralen bij de mokken. Dan wil ik er toch weer een paar in mijn mandje gooien. Maar meestal bedenk ik me weer. Meestal dus, he. Ik kan niet garanderen dat ik niet binnenkort weer met een hele foute beker thuiskom. :)

12 opmerkingen:

  1. Een mooie verzameling :-)
    Beter een foute mok dan een foute man in huis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb laatst een aantal van die 'foute' mokken naar de kringloop gebracht want doordat we steeds meer grote glazen gebruiken (voor de latte macchiato) pasten ze niet meer allemaal in de kastjes. Maar ik heb er nog genoeg over. Ook nog uit mijn vroege studententijd. En een aantal die ik door de jaren heen van kinderen (op school) gekregen heb. Die kan ik ook niet wegdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eh... Iedere gek heeft zijn gebrek ;)

    Je hebt een fraaie verzameling hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier eigenlijk geen leuke mokken. Saai eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hier is ook alles een survival of the strongest, zoals vriendje afwast.. dus wij hebben vooral weinig van alles. 2 dezelfde kopjes, 3 dezelfde glazen, 2 dezelfde mokken, anderhalf wijnglas nog.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziggy, ja die ken ik ook nog wel. Als je geen gekkere gewoontes hebt als deze valt het allemaal reuze mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk die foute mokken. Hier past alles bij elkaar, hoewel er op het moment weinig van over is. Manlief laat hier namelijk alles uit zijn handen vandaan vallen. Wordt dus hoog tijd dat wij ook wat nieuwe mokken gaan halen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig toch, al die foute mokken ;) Mijn ouders hebben onze mokken van vroeger ook nog in de kast staan. Daar zit o.a. een vage mok tussen met buitenaardse wezens erop en daar dronk ik vroeger altijd uit, haha...

    Een fijne dag!
    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ook geen leuke mokken, zijn allemaal beetje grijzig, ook saai dus. Ik wil ook steeds andere aanschaffen, maar het komt er maar neit van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk! Ik vind het wel wat hebben.. mn vriend heeft ook van die foute mokken. Thuis bewaren we ze niet. Ergens wel grappig, maar toch heb ik er niets mee hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De doglover spreekt me als,doglover,het meeste aan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk toch, van die echte stuitermokken? Wanneer je mokken koopt die je echt mooi vindt, vallen die toch als eerste kapot. Dus doe geen moeite. Stuitermokken rule!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...