vrijdag 22 februari 2013

Verdorven

Als ik dan toch een guilty pleasure moet opnoemen, dan kom ik uit bij talentenshows. Ik kijk graag naar The Voice, The Ultimate Dance Battle, SYTYCD en Holland´s Got Talent. En het zit er dik in dat ik vanavond naar Everybody Dance Now! ga kijken.

Talentenshows zijn ergens wel leeg, dat zie ik in. Het is licht vermaak. Mensen waar je nooit van hebt gehoord, en waar je na de show in negen van de tien gevallen ook nooit meer iets van zal horen, worden tot ongekende hoogten opgehemeld. Soms is iemand zo slecht dat je wel moet lachen. Deze persoon wordt tijdens de eerste ronde meestal meedogenloos afgevoerd.
Tussen het kijken door worden we gebombardeerd met teveel reclame en heel veel oproepen dat we vooral een sms´je moeten sturen met onze voorkeur voor een bepaalde kandidaat. Je wordt bespeeld en gehersenspoeld.
Nadat je de show hebt uitgezet, kijk je waarschijnlijk nog lange tijd met lege blik voor je uit en weet je nauwelijks meer hoe je heet. Ik weet het, ik ben me er van bewust!  Maar… ik vind het leuk! Vooral op vrijdagavond moet het voor mij niet al te moeilijk zijn en vind ik het prettig om iets op tv te hebben waar ik maar met een half oog naar hoef te kijken. Het gaat hierbij voor mij puur om ontspanning en entertainment.

Ik zag laatst een stukje van de film `God bless America´. Ik ken de film niet, maar wat Frank te zeggen had over talentenshows en vooral over de tijd waarin we leven, deed me toch wel nadenken.

Frank: “It's not nice to laugh at someone who's not all there. It's the same type of freak-show distraction that comes along every time a mighty empire starts collapsing. "American Superstarz" is the new colosseum and I won't participate in watching a show where the weak are torn apart every week for our entertainment. I'm done, really, everything is so "cool" now. I just want it all to stop. I mean, nobody talks about anything anymore. They just regurgitate everything they see on TV, or hear on the radio or watch on the web. When was the last time you had a real conversation with someone without somebody texting or looking at a screen or a monitor over your head? You know, a conversation about something that wasn't celebrities, gossip, sports, or pop politics. You know, something important, something personal.”

(Nog meer quotes van Frank hier.)

Hier het desbetreffende fragment:

 
Frank is overspannen, maar Frank heeft gelijk.
En ik ben een verdorven, door de huidige maatschappij geïndoctrineerd wezen. Da’s hierbij dus helemaal duidelijk ;)

8 opmerkingen:

  1. Heb net even de trailer van die film gezien. Gossie. :-S

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de voorrondes altijd het leukst, de rest kijk ik niet. Heb dan ook geen idee waar mensen het over hebben, blijkt het de winnaar van zo'n programma te zijn. Bij collega's ging het een tijdje over GTST (zelfs mijn baas!) terwijl ik daar afgehaakt ben toen ze mensen die ingevroren waren weer tot leven wekten. Er was een collega die het maar ging volgen omdat ze anders niet mee kon praten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kijk ook naar de voice, maar niet naar de dansshows of andere "talenten"jachten.
    Gelukkig hebben manlief en ik na 35 jaar echt nog wel genoeg gespreksstof. We verbazen ons wel regelmatig over de "bekende" Nederlanders. Dan kijken we elkaar aan en zeggen: kijk niet naar mij, ik weet ook niet wie dat is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik keek ook the voice, jawohl, maar de rest niet en the voice kids al helemaal niet, welke gek bedenkt nou zoiets! en laten we een programma voor en door kinderen vooral 's avonds om half 9 op de tv doen ook, daar snap ik ook de ballen van, die van mij ligt dan - als zo'n beetje de enige uit de klas - op bed! maar da's een andere discussie. alhoewel..
    ik ben het tot op bepaalde hoogte wel eens met frank, maar ik heb gelukkig nog vaak zat echte gesprekken met mensen. ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die Frank in God Bless America doet me denken aan de doorgedraaide Michael Douglas in de film ‘Falling Down’. In die film laat Michael een spoor van vernieling achter en bedreigt iedereen, omdat hij zijn baan kwijt is en verlaten is door zijn vrouw.
    Maar er is inderdaad wel veel bagger op TV, vooral in Amerika. En die bagger wordt door andere landen gekopieerd ... alles voor de kijkcijfers.
    Zelf ben ik wel selectief in het kijken naar programma’s. Ik ga meer voor kneuterigheid zoals in Boer Zoekt Vrouw, De Reünie en All You Need Is Love. Dan kijk ik nog een paar (soap)series zoals GTST, Divorce, Flikken Maastricht en sommige programma’s waar een wedstrijdelement in zit zoals The Voice met af en toe een romantische film tussendoor, ik vermaak me best met de TV. De rest thuis kijkt overigens naar voetbal en Formule 1 ... bléh!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmmm... en overspannen, maar diepe reactie dus?? Ik moet je eerlijk bekennen dat ik bijna niets volg op tv... Dat is eigenlijk ook wel erg, hè? Ik kan tenminste over weinig meepraten....! *schater*

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zit op vrijdagavond ook op de bank om naar zulke programma's te kijken hoor ;) Heerlijk toch, verstand op nul en lekker genieten! Moet zeggen dat ik die dansprogramma's leuker vind dan al die zangwedstrijden.

    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. At the same time, that when baking goodies, resorting will not be required.
    We the simplicity of also straightforwardness of that designing makes sure that Dualit
    toasters usually work for a good deal in excess of on average latest toaster oven that can needs to
    imply that point. Obviously if, on the other side, one
    is more interested in a the best quality limit chic-ness pot,
    but also with the more standard cooktop system: and then the sexy
    precisely Belling limit may possibly choice for you.
    The entire Breville BOV800XL is rather all-powerful.

    My web blog ... 2 Slice toaster stainless steel (http://toasterovenpicks.com)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...