zondag 3 februari 2013

Telefoonroulette

Maar ik ben het gewoon een beetje zat dat veel bedrijven de telefoon laten bemannen door iemand die nauwelijks weet wat de naam van het bedrijf is. Het hangt me de keel uit dat zo’n miep van de klantenservice opgewekt de grootste onzin in mijn oor weet te tetteren en dat je een stomverbaasde reactie krijgt wanneer je niet alles klakkeloos aanneemt, omdat je zelfs als leek al weet dat haar informatie niet klopt. Wij hebben de afgelopen tijd onze portie wel gehad wat slecht functionerende bedrijven betreft. Het was dan ook de spreekwoordelijke druppel die bij mij de emmer deed overlopen.

Toch maak ik geen gewoonte van dat snauwen en blijf ik over het algemeen liever vriendelijk. Een beetje vriendelijkheid van mijn kant kost immers niets.

Eigenlijk kan je ook niet verwachten dat zo’n jong meisje aan de andere kant van de lijn alles weet. Het is aan het bedrijf om de werknemers een gedegen training te geven. Krijgen ze dit niet en worden ze zo achter de telefoon geplempt, tja, dan kan je misschien verwachten dat er niet veel zinnigs uitkomt. Het zou vast ook helpen wanneer bedrijven minder met uitzendkrachten en nulurencontracten zouden werken en meer met vaste contracten. Geef iemand de tijd om het bedrijf te leren kennen, zou ik zeggen.

Trouwens, als het dan toch niet uitmaakt of degene aan de lijn enige kennis van zaken heeft, waarom maken ze er dan niet een soort telefoonroulette van? Laten ze me maar met een willekeurig persoon doorverbinden, ergens in Nederland. Ik bel een bedrijf, krijg een persoon aan de lijn, probeer mijn zaak uiteen te zetten en mijn gesprekspartner snapt er niets van. En wanneer ik dan ophang, zie ik sterretjes en ben ik absoluut niets wijzer geworden. Goh, dat klinkt me aardig vertrouwd in de oren. Het enige verschil is dat ik er bij telefoonroulette misschien nog een glimlach aan overhoud.

Ik las trouwens hier dat telefoonroulette ook wat anders kan betekenen: zingen terwijl je in de wacht staat. Mocht er plotseling iemand aan de lijn komen, terwijl je net volop ♫ I´m every womaaaan! ♫ aan het blèren bent dan… nou ja, dan sta je lichtelijk voor schut. Maar dat is dus het risico die je neemt.

Ik moet zeggen dat ik dit zingen in wachtstand redelijk vaak doe. Nooit geweten dat daar zelfs maar een naam voor bestond. Ja ja, living on the edge! ;)

11 opmerkingen:

  1. vreselijk, de incompetentie en onwetendheid van de gemiddelde telefoonmedewerker van welk bedrijf dan ook. en meer zeg ik daar niet over. ^^
    bij telefoonroulette had ik heel andere associaties dan zingen trouwens hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, ik heb aan de andere kant gewerkt! Wel met enige kennis van zaken mag ik toch wel zeggen :) Wist je trouwens dat als je in de wacht wordt gezet de medewerker je vaak nog wel kan horen?... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb laatst in de clinch gelegen met Tele2. Modem was kapot. Ik belde en had binnen 3 minuten iemand aan de andere kant van de lijn. Die iemand was volwassen, uiterst correct en heeft me prima geholpen. Uiteindelijk een kleine week zonder internet gezeten, kon niemand iets aan doen. Ik chatte met de klantenservice toen ik het modem aangesloten had en alles weer werkte en vroeg of het mogelijk was dat de dagen dat we niks hadden, gecrediteerd konden worden op onze maandfactuur? Dat was ook binnen 5 minuutjes geregeld. En die 14 euro is inmiddels verrekend. Ik viel bijna van mijn stoel af! Zó kan het dus ook. Was lang geleden dat ik dat meegemaakt had :S

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, ik zing ook vaak mee met die bandjes! Vaak kunnen we er wel om lachen als ik 'betrapt' wordt...!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is inderdaad wel zaak om iemand achter de telefoon te zetten die verstand van zaken heeft, anders is de geloofwaardigheid ver te zoeken. Toevallig ben ik telefoniste bij een gemeente en ik probeer altijd vriendelijk en inventief te zijn wanneer mensen bellen met vragen/problemen, ook al heb je er arrogante exemplaren tussen zitten. En soms krijg je vragen ... 'Ja, met mij. Weet u wat er hier aan de hand is, ik zie overal politie rijden'. Uhm, misschien is de politie bellen een optie? Oh ja ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om te lezen!
    Ik heb er ook altijd zo'n hekel aan als je iemand aan de telefoon krijgt die amper verstand heeft van iets.

    Ik heb je trouwens genomineerd voor de Liebster award :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wist ik niet nu dus wel, weer wat geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha, ik had nog nooit gehoord van telefoonroulette ;-)
    Maar het kan inderdaad knap irritant zijn als je iemand aan de lijn krijgt die totaal niet snapt waar jij het over hebt. Of je krijgt iemand van een call-center die alles precies via het boekje opleest...

    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Soms zit het mee en soms zit het tegen...:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O jeetje, bovenstaande reactie geldt voor je volgende bericht. Ik ben een beetje aan het klungelen..

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...