vrijdag 15 februari 2013

Blunder

Ik vind het altijd leuk om over blunders van anderen te lezen. Zelf ben ik ook echt niet te beroerd om mijn blunders met de buitenwereld te delen. Mijn probleem is alleen dat ik mijn meeste blunders diep, diep heb weggestopt in een donker hoekje van mijn geheugen. Een overlevingsstrategie, zeg maar.

Maar vandaag moest ik ineens denken aan een megablunder die ik maakte toen ik nog een stuk jonger was. Ik denk dat ik een jaar of tweeëntwintig was. Als ik nu in eenzelfde situatie had gezeten, had ik het totaal anders aangepakt, maar blijkbaar leefde ik toen in een soort naïef, wereldverbeterend sprookje. Anders kan ik mijn domme actie ook niet uitleggen. :/

Het was een grauwe, regenachtige dag. Wij woonden in een ander huis, in een ander deel van de stad. Ik weet niet meer precies wat ik buiten de deur had gedaan, maar feit is dat ik voor ons huis een verregend, verwaarloosd poedelachtig iets vond. Ik keek om me heen, maar vond geen baasje. Daarop besloot ik het zieligkijkende hondje naar binnen te brengen en mijn zoektocht naar het baasje nog even voort te zetten. In de koude motregen liep ik door de buurt. Zoekend naar een ander zoekend persoon. Iémand moest dit hondje toch kwijtgeraakt zijn?

Ik vond niemand en keerde weer terug naar huis. Mijn conclusie was dat het magere scharminkel moederziel alleen was. Dat het geen thuis had en ik, de grote redster, zou het een liefdevol onderkomen bieden.

Ik keek nog eens naar het kletsnatte mormel. Eigenlijk hield ik niet van poedels. Al helemaal niet van poedels met allemaal dwaze staartjes op het hoofd en klitten over het hele lichaam. Het beestje was ook nog eens vies. Als dit mijn nieuwe huisdier zou worden, moest het een metamorfose ondergaan.

Ik haalde de elastiekjes uit het haar.

Knipte de belachelijke staartjes van het koppie af.

Knipte de klitten, die onmogelijk uitgeborsteld konden worden, voorzichtig van het lijfje.

Ik deed het in bad en waste het uitgebreid.

Borstelde het.

Föhnde het.

Knipte de nageltjes.

Bedacht één of andere flitsende naam.

Gaf het een geïmproviseerde maaltijd.

Zette een leuk waterbakje in de keuken neer.

En tenslotte installeerden de herboren poedel en ik ons tevreden op de bank. Terwijl ik tv keek, aaide ik mijn nieuwste vriend. Tot ik ineens op geschrikt werd door de bel.

Er stond een verward kijkend, oud vrouwtje voor de deur. Of ik haar poedeltje had gezien? Ze was hem kwijt!

Ze zag er zo ontgoocheld uit dat ik oprecht blij was dat ik haar goed nieuws kon brengen. Ze liep met me mee naar de huiskamer en ik overhandigde haar de gekortwiekte, in modelgeföhnde, naar shampooruikende, volgevreten, gemanicuurde poedel een beetje beschaamd. De vrouw deed alsof ze het nieuwe uiterlijk van haar huisdier niet zag, of misschien was ze zo blij dat ze het werkelijk niet zag. Zelf hield ik ook wijselijk mijn mond.

Vrouw en poedel verlieten het huis. Ik bleef achter en liet de boel stilletjes op me inwerken. Vervolgens kreeg ik ontzettend de slappe lach. Oei, dit was een blunder van formaat! :D

14 opmerkingen:

  1. Leuk toch? Zo'n gratis extreme make-over? :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk geen blunder, maar een goede daad! Ik denk dat het oude vrouwtje stiekem best blij was met haar opgefriste hond :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha, wat een bak zeg. Nooit meer gezien die poedel?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien was ze wel gewoon ontzettend blij dat iemand nu eindelijk een keer de moeite had genomen om haar beessie te verzorgen?? En was ze je stiekem dankbaar! Dan is het al snel geen blunder meer... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee joh, dat was geen blunder. Dat was gewoon broodnodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha ik vind het niet echt een blunder, eerder heel lief! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hahaha.. ik vind dit niet echt een blunder hoor. Gewoon iemand met een groot hart voor dieren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ikzelf heb ook ooit een blunder gemaakt, dus je bent niet de eenigste.Maar Vind het geen blunder hoor, eerder lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh hahahaha ik vind dit ook niet echt een blunder. maar wel leuk om te lezen. foto erbij was ook top geweest, wat was alles toch anders in 't pre-digitale tijdperk hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind dit ook geen blunder hoor, kan hem in ieder geval ruimschoots overtreffen hahaha maar dat zal ik hier maar niet vertellen, ohoh. Wat zal je raar hebben gezeten, kan het me helemaal voorstellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Haha, hilarisch! Ik zie je al helemaal zitten met die poedel! Een poedel notabene, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ahhhh k vind het eigenlijk wel lief van je dat je dat beestje gelijk een metamorfose gaf :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het ook geen blunder, ik vind het super. Ik heb véél ergere blunders gemaakt....

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...