woensdag 16 januari 2013

Fietsvolk

Wij Nederlanders zijn een echt fietsvolkje. Het maakt niet uit of het regent, of je bijna van je fiets afwaait of dat er een laagje sneeuw ligt. De meeste mensen fietsen gewoon door en lijken de instelling te hebben: waarom lopen als je kunt fietsen?

                     

Eigenlijk was ik ook altijd zo. Nou, ja, ik bèn nog zo, behalve dan dat ik het tegenwoordig meestal vertik te fietsen wanneer er sneeuw ligt. De stad ligt op een kwartiertje lopen van ons huis. Het winkelcentrum is een minuut of zeven lopen. Wanneer het glad is, kost het me minder moeite om dit stukje te lopen dan dit heel geconcentreerd te fietsen. Gisteren liep ik naar de winkels en had alle tijd om de fietsende medemens te observeren. En jee, eigenlijk is het niet normaal wat wij Nederlanders doen. Ook al is het een ijsbaan, de gemiddelde Nederlander fietst daar lekker relaxed over heen.

Vooral jongeren kunnen er wat van. Die gaan flierefluitend over het aangekoekte sneeuw alsof het niets is. Hoewel... als het erg glad is kan het nog wel eens mis gaan. Het fietspaadje op onderstaande filmpje (van vorig jaar) is vlak bij ons huis. En het is het fietspad wat mijn jongste ook gebruikt om naar school te gaan. Jongste staat er niet op want hij was die dag ziek (de slimmerik). Overigens snap ik niet dat iemand zo lang gaat staan filmen, in plaats van daar een beetje zout te strooien…

                     

Maar ook ouderen kunnen er wat van. Ik zag gisteren een meneer van ergens in de zeventig fietsen. Hij peddelde zelfverzekerd over het onbestrooide fietspad, zonder zich druk te maken over eventuele gladheid. Ik liep op de stoep naast hem en hield hem een beetje angstvallig in de gaten. Op een gegeven moment remde de man en stapte hij af. Ah, hij had ingezien dat lopen misschien een betere optie was, dacht ik opgelucht. Maar meneer zocht in zijn zakken en even later stak hij een sigaret op. Al rokende fietste hij op zijn gemakje verder. Toen voelde ik me pas echt oud ;)

 

Echt glad wordt het pas echt wanneer het straks gaat dooien. Maar dat merk ik alleen op de looproutes met de hond. Op wegen en hoofdfietspaden is er dan allang en breed gestrooid. Al zo en zo ligt er bij ons niet zo heel gek veel. Volgens mij wordt er niet veel sneeuw meer verwacht. Alleen maar veel kou. Maar omdat er niet veel wind staat vind ik het best te doen!

12 opmerkingen:

  1. Haha! Ik zat me dat vanmorgen af te vragen, al glijdende op de fiets. Ik ben 2 en 3 jaar geleden heel erg hard gevallen met gladheid en sindsdien wat schijteriger. Maar ik merkte vanmorgen dat ik de angst weer te boven ben en net zo fietste als dat ik dat altijd deed. (Tot de volgende valpartij ben ik bang ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De afgelopen jaren dat er sneeuw lag, ben ik elke keer met de fiets onderuit gegaan. Gelukkig niet ernstig, maar hierdoor ben ik wel wat banger geworden. Dus de laatste jaren ga ik liever lopends naar het centrum dan dat ik de fiets pak ;-) En als het helder en zonnig weer is het ook wel lekker om zo door de sneeuw te stampen.

    Hier ligt een leuk laagje sneeuw en het was vanmorgen erg koud!

    Een fijne dag!
    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eugh, ik haat het om in zulk weer te fietsen!
    Geef mij maar weer snel de lente

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zolang de sporen nog niet aangevroren zijn durf ik ook wel te fietsen, maar ik pak toch liever de auto nu om naar het werk te gaan. En net als op dat filmpje op de fiets met een kindje in het zitje lijkt me doodeng.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het ook eng om te fietsen als het glad is. Gisteren ben ik dan ook naar het station gaan lopen door de verse sneeuw. Aangekomen in Amsterdam zag ik dat daar al redelijk was gestrooid, dus daar heb ik mijn ondergesneeuwde fiets (ik moest nog moeite doen om hem te vinden)gewoon gebruikt. De fietspaden waren goed begaanbaar maar de oversteekplekken zijn lastig omdat je dan door sneeuwhopen moet. En plotseling remmen en afstappen is ook niet aanbevolen want dan maak je zo een slipper.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je krijg mij echt niet op de fiets hoor met dit weer, bloedlink!! Vanmorgen lag er gewoon ene laag ijs op het fietspad, nah ik heb Joost dus met de bus naar school gestuurd.
    Mooie foto's heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was al geen fietsfan, maar met dit weer krijg je me zeker niet op de pedalen. Als ik af en toe de beelden zie van al die vallende mensen, schrik ik me iedere keer wild.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ben ook een mietje geworden met sneeuw qua fietsen én autorijden, maar boeien. liever dat dan een gebroken heup op onze leeftijd ;-) hahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, degene die dat allemaal gefilmd heeft is niet vies van een beetje leedvermaak, wat een lol zeg, NOT!
    Ikzelf ga nog wel steeds op de fiets, tenzij ik echt een laagje ijs op de weg zie schitteren. Als ik 'dreig' te vallen ga ik heul hard gillen ... dat helpt (bijna) altijd om overeind te blijven hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik deed vroeger ook altijd alles op de fiets. Had niet veel last van gladheid, het ging mij altijd goed af. Sinds ik een auto heb voel ik mij daarin een stuk veiliger. Dus pak ik die ook sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vertik het ook te fietsen als er sneeuw ligt...! Maakt wel dat ik dus 20 minuten eerder van huis moet om met bus naar station te komen, maar dat moet dan maar...! Ik durf het gewoon niet. En zeker niet als ik dat filmpje van een glad Lelystad zie... Arghhh...
    Ben benieuwd wanneer ik weer op die fiets durf te stappen. Er ligt nog wel sneeuw hier, maar de wegen (en fietspaden) zijn schoon. Dus... wie weet waag ik het er volgende week toch op... *hellup*

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zonder angst gaat het vaak goed! Mja er zitten ook altijd een paar pechvogels tussen.
    Ik ben altijd heel voorzichtig. Ook als ik naast iemand in de auto zit. Dan kan ik regelmatig ff foeteren als ik vind dat de ander te hard of onvoorzichtig rijd.
    De fiets zou mij doodeng lijken..dan liever met de wandelwagen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...