donderdag 10 januari 2013

Bakkie pleur

Ik hou van mijn man, maar wat ik dan toch wat jammer vind, is dat hij geen koffie of thee drinkt. En geen alcohol, trouwens, maar dat is dan weer van een andere categorie. En ik, ik vind het juist zo gezellig om even aan tafel te zitten en samen koffie te drinken. Natuurlijk maakt het niet uit wat je drinkt en kan je altijd gezellig met elkaar aan tafel zitten, maar (en nu komt de aap uit de mouw) hubby is ook niet zo van het aan-tafel-zitten. Hij vindt het wel gezellig als ik zit, terwijl hij bezig is. Zo lokt hij me met lekker weer altijd naar de tuin. “Schat, kom eens gezellig bij me zitten.” Hij gaat dan voor de vorm vijf tellen bij me zitten en dan springt hij weer overeind omdat hij weer een grassprietje ziet dat nodig bijgesnoeid moet worden, of zoiets. Ja, dag, zo werken wij dus niet, hè. Dat is niet mijn idee van ‘gezellig samen in de tuin zitten’.

Gelukkig gloort er voor mij hoop aan de horizon. Jongste is namelijk begonnen met koffiedrinken. En hij is ook heel erg van het gezellige. Toen hij me voor het eerst om koffie vroeg, viel ik hem om de hals en deed ik stotterend en met tranen in mijn ogen uit de doeken dat ik het zó knus en gezellig vind wanneer hij met mij koffie drinkt. Dat papa dat nou nóóóóóóóóóóit met me doet en dat hij gelukkig heel anders is.

En jongste, jongste begreep de boodschap precies. Hij begreep precies dat knusse, huiselijke gevoel waar ik naar op zoek was. Dus om dat knusse, huiselijke gevoel nog wat nadruk te geven, riep hij de keer daarna: “Ma, hebbie een bakkie pleur voor me?”
Ik verstarde. Want zie, wij praten hier niet met een accent. Al helemaal niet met één of ander Haags accent. Maar jee, dat bakkie pleur, dat raakte me precies waar het raken moest. Ik werd verscheurd. Het klonk wel erg tokkie, maar o zo, übergezellig. Ja, goed dan, bakkie pleur moest het zijn.

En nu zet ik dus regelmatig een bakkie pleur voor ons beidjes. Die we dan gezellig samen opdrinken. Ik zwart, hij met suiker en melk. En terwijl we dat doen zeg ik: “Gezellig hè?” En soms gaat mijn blik dan nog even verwijtend naar Hubby die dan snel wegduikt met een boormachine of een stuk gereedschap in zijn hand. Maar ach, ik weet het, gezelligheid kan je niet dwingen. En ik heb mijn koffiemaatje gevonden. Eentje die net als ik een bakkie pleur wel weet te waarderen.

 

12 opmerkingen:

  1. Ik wens jullie nog heel veel bakkie pleur momentjes toe samen!! =)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, mooi stuk :)

    Ik kan me héél goed voorstellen hoe je je voelt.

    Ik heb eens een man gedate die geen alcohol dronk en geen koffie/thee. Vond er niks an en heb eea voortijdig weer beëindigd.

    Vlam drinkt ineens sinds een week of 4 's avonds thee mee en gezellig dat ik dat vind. (De rest was al geen probleem ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk toch, zo samen een bakkie doen. Gezellig! Ik drink ben zelf een theeleut en hou er ook van om lekker aan de tafel te hangen met een vriendin, zus of moeder :-)

    Geniet ervan!
    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan me voorstellen dat je blij bent dat je nu je koffiemomentje kunt delen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah, heerlijk zo'n stel koffieleuten bij elkaar, genieten :)
    Hier (nog) geen pubers met koffieverslaving ... manlief is wel écht verslaafd, maar houdt weer niet van (lang) gezellig samenzitten, totaal geen rust in de kont ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach wat heerlijk zeg! Hier in huis nog geen enkele koffiedrinker... Maar de jongens zijn wel van de thee. Niet dat ze gezellig bij mij aan tafel komen zitten, maar wat niet is, kan nog komen.. Ik ben al zeer gelukkig dat het wie is de mol virus ook (weer) bij de oudste heeft toegeslagen, en we dus de komende donderdagen samen op de bank zitten om half negen. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zullen wij dan gezellie een bakkie doen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha geweldig :) Leuk dat je een gezellig koffiemaatje hebt gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. eh, wat drinkt manlief dan wél? water? en?
    ik zou zo graag een man hebben die wijn drinkt, maar om het kind nu al wijn te gaan schenken is ook zo wat hahahaha gezellig dat je een koffiemaatje hebt nu! ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hahaha wat een leuke blog! En het is toch ook gewoon gezellig zo een bakkie pleur? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn dochters drinken gelukkig koffie. Vooral nu we van die grote bekers Nespresso maken met melk. Mijn man drinkt ook meestal wel één bakkie met me mee, soms heeft hij 's avonds geen trek maar dan komt hij altijd speciaal naar beneden om voor mij koffie te maken :-)
    Mijn man drinkt trouwens ook geen alcohol. Ik wel hoor. Wijntjes bij etentjes en 's avonds een glaasje port.
    Maar ik snap je gezelligheidsbehoefte. Geniet maar vele bakkies met je zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoe doet je man dat? ik kan mij er niets bij voorstellen ; )

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...