zaterdag 15 december 2012

Fruit drogen

Ik weet niet hoe het kwam, maar ik kreeg ineens zin om fruit te drogen. Waarschijnlijk doordat vooral gedroogde sinaasappelschillen toch iets kerstigs hebben. En ik ben nu eenmaal vóór alles wat kerstig is ;)

Je kunt fruit drogen in de oven tot 50 °C, een uurtje zes, maar in de winter kun je het ook op keukenpapier, op de verwarming leggen. Wij hebben een verwarmingsrooster in huis, dus dit leek voor mij de gemakkelijkste manier.

De kinderen waren wat verbaasd. “Mam, waarom ligt er fruit op de verwarming?” En: “De kat zit er aan te likken!” Maar goed, dat nam ik allemaal maar op de koop toe.

Deze is zo leuk, hè.

Natuurlijk waren niet alle afgesneden plakjes even mooi en hield ik wat restjes over, maar daar wist ik dan ook wel weer weg mee.

Mijn blender was kapot en ik heb hem echt heel erg gemist. Gelukkig heb ik voor mijn verjaardag van de kinderen een nieuwe gekregen. En deze wordt bijna iedere dag één of meerdere malen gebruikt.

Maar terug naar het drogen… Je moet het wel een week ofzo laten liggen. Als je geen zin hebt om daar zo lang tegen aan te kijken, kun je er misschien beter voor kiezen om alles in de oven te drogen.

Ik vond het in ieder geval niet erg. En ik was blij met het resultaat.

De opbrengst was alleen een tikje aan de magere kant, vond ik. Misschien dat ik nog meer ga drogen. Het immers zo gemakkelijk en het resultaat is leuk. Wie weet maak ik er nog eens een krans van. Je kunt de gedroogde plakjes zelfs in de kerstboom hangen. Ook leuk: kruidnagels ertussen steken.

Voor wie zich afvraagt wat er met mijn vorige hobby gebeurt is; ja, ik brei nog steeds. Maar het kost me bloed, zweet en tranen, zeg. Ik ben bezig met een sjaal voor Hubby, maar ik betwijfel of deze ooit af komt. Gisteravond heb ik een stuk uit moeten halen, want breien en wijn drinken blijkt een slechte combi te zijn. Tja, had ik kunnen weten. Maar ook zag ik ineens dat er kleurverschil in de sjaal zat. Achteraf heb ik geleerd dat je niet alleen naar het kleurnummer op de bol moet kijken, maar ook naar het palletnummer. Dus… hm, wat doe ik nu? Verder breien met kleurverschil? Kijken of ik die ‘net ietsiepietsie-andere-kleur’ nog kan krijgen? Of het breiwerk stiekem achterover drukken in de gangkast, wat ik al vaker heb gedaan (maar dan zit ik nog met Hubby, want hij blijft maar vragen wanneer zijn sjaal af is)?

Eigenlijk wil ik niet opgeven. Ik denk er nog even over.

15 opmerkingen:

  1. Zo zie je maar weer wat je niet allemaal kunt doen met fruit, heb genoten weer van je blog.Suc6 met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet het er leuk uit, wat je er allemaal wel niet mee kunt he ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat fruit!! Stukken goedkoper dan het te kopen!!
    Breien, hier wel een favo hobby hoor, samen met haken!! Het is even doorbijten maar dan heb je ook wat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fruit drogen... Grappig, dat had ik nog niet eerder bedacht dat dit ook zelf gedaan kon worden.
    Ik vind het een erg leuk idee. Ziet er zeker met de feestdagen gezellig uit :)
    Je huis heeft zeker wel erg lekiker fruitig geroken die dagen haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kruidnagels in sinaasappelen ruiken altijd zó lekker! Wat de sjaal betreft: lekker doorbreien. Eenmaal omgeslagen valt dat kleurverschil vast niet op. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eh. Tsja. Ieder zijn hobby hè? ;) Ik houd zelf meer van lezen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fruit drogen? Zonde, ik eet het liever vers.
    En breien heb ik jaren gedaan, maar mijn armen en schouders vinden het niet leuk meer. Een beetje kleurverschil bij een sjaal is toch geen ramp? Je zegt gewoon dat het zo hoort.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat grappig zeg.. zelf fruit drogen. Het ziet er leuk uit op een dienblad. Ruikt het ook lekker? Je kunt er misschien ook nog wat stokjes kaneel bij leggen :-)

    En die sjaal, haha... Alles in 1 kleur is wel saai, dus gewoon lekker doorbreien ;-)

    Een fijne dag!
    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk idee om fruit te drogen! Ik kende dat helemaal niet. Geurt het ook zo fijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hm, kan het fruit hier bijna ruiken :)
    Ik heb dat ook wel eens gedaan, fruit drogen voor decoraties. Vooral de sinaasappel ziet er mooi uit als 'ie goed gedroogd is.
    Maar die trui moet je afbreien hoor. Beetje kleurverschil maakt niet uit, het gaat erom dat hij lekker warm is. En dat is zeker nodig deze dagen, suc6 ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tutti frutti (dit kwam als eerste bij mij op).Ik geloof zeker dat het lekker ruikt maar ik eet het liever :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. fruit drogen op de verwarming probeerde ik hier ook en het rook zo lekker en het zag er zo mooi uit en het ging zo schimmelen. dus eh, dat doen we niet meer hahaha breien was hier ook niet zo'n succes, ik maakte de sjaal wel a, maar daar bleef het ook bij.
    dus dat.

    ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zocht juist informatie om appeltjes te drogen. Maar wat lees ik nu/ Helemaal geen appel schijfjes met kaneel om inplaats van chips op te peuzelen. Wel heel leuk dat idee. Misschien een andere keer. Maar nu op zoek naar die andere chipsappeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik wens jou en je familie hele fijne, warme en gezellige Kerstdagen!

    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...