zaterdag 29 december 2012

De nieuwe arme

Het is crisis en daarom doet een boekje als ´de nieuwe arme´ het erg goed. Ik had het boek al een paar keer in de media voorbij zien komen en wilde het wel eens lezen.

de nieuwe arme   de nieuwe arme 2

Sascha Meyer had vroeger een goede baan als styliste, maar wanneer de crisis aanbreekt, wordt ze ontslagen en lukt het haar niet meer om aan de slag te komen. Tot overmaat van ramp raakt ook haar ex-man zijn baan kwijt waardoor hij de alimentatie niet meer kan betalen. De twee komen elkaar tegen bij de voedselbank en maken daar grapjes over de situatie. Want bizar is het. Ooit genoten zij van het goede leven. Zij als styliste van vooraanstaande bladen, hij als HRM-manager. Hun riante salaris ging onder anderen op aan mooie vakanties, boodschappen doen zonder zich zorgen te maken over het eindgetal op de kassabon, een mooi ingericht huis en designkleding.

Gescheiden, een uitkering, drie opgroeiende kinderen en eten halen bij de voedselbank... Het leven is er niet gemakkelijker op geworden. En daar schrijft Sascha op luchtige, humoristische wijze over. Soms begrijp ik het financiële plaatje niet helemaal. Want hoe kun je een uitkering hebben en naar de voedselbank moeten, maar toch autorijden, naar de sportschool gaan, een dochter op paardrijles hebben en op vakantie gaan? Spekken haar ouders haar daarvoor bij? Dat wordt me niet helemaal duidelijk. De tekst is ingedeeld in kleine hoofdstukjes en de zinnen zijn ultrakort. Daardoor leest het boekje als een trein. Of ik volgende week nog weet wat er in stond, weet ik niet zeker, maar het is leuk vermaak.

Vermaak dat trouwens voor bijna iedereen realiteit kan worden. Want je kunt op een dag je baan kwijtraken en een nieuwe baan vinden is lang niet meer zo vanzelfsprekend als het een tijdje geleden nog was. Daarbij zijn de kosten van het dagelijks leven zo hoog geworden dat het een redelijk goede baan moet zijn, omdat je het anders met de kosten nog niet redt. Ben je de veertig gepasseerd (wij!) dan wordt het vinden van een nieuwe baan nóg lastiger. Dat alles maakt dat ik me als gezin, ten tijde van de crisis, behoorlijk kwetsbaar voel.

De sombere berichten in de media maken dat gevoel van naderend onheil soms nog erger. Maar al een tijdje geleden heb ik besloten om dat naast me neer te leggen. We doen het goed als gezin. Ik weet niet wat de toekomst zal brengen, maar het heeft totaal geen zin om me daar nu druk om te maken.

2013 wordt een goed jaar. Waarom? Omdat ik dat wil ;) En ik wens iedereen hetzelfde toe.

11 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me ook wel een grappig boekje om te lezen :) En tja, je weet nooit wat de toekomst brengt! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zitten er helaas ook middenin. Al een jaartje of 2,5 nu, Vlam nog langer. Helaas :S Ik opteer ook voor een super 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al vaker over het boek gehoord. Vind het heel erg dat sommige mensen zo arm zijn, al begrijp ik uit jouw woorden dat het hier wellicht nog een beetje meevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt leuk. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord (en dat is erg als je een boekenblog hebt haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb al eens wat over dat boekje en de schrijfster gelezen. Het maakt duidelijk dat je aan de buitenkant vaak niet kunt zien wat er werkelijk aan de hand is bij mensen maar iig geeft zij een positieve draai aan haar situatie door er dat boekje over te schrijven.
    Dankjewel voor je goede wens, ik hoop ook op een goed jaar en dan vooral wat de gezondheid betreft van verschillende naasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En zo is het maar net. Je kunt je er wel zorgen om maken, maar ik probeer er ook voor te kiezen om het een mooi jaar te laten worden. Alles wat gebeurd, gebeurd toch wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb nog nooit van dit boekje of de schrijfster gehoord, maar begrijp dat een (groot) probleem met veel humor wordt beschreven. Dat is knap.
    Ik wens jou en de jouwen een fijne avond en een geweldig jaar 2013. Gewoon, omdat ik dat wil.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 2013 wordt een superjaar! Omdat ik het zeg... ;-)
    Jij/jullie ook een heel goed, liefdevol, spetterend, gelukkig, gezond en gaaf 2013 toegewenst! Maak er iets moois van. Liefs, Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor jullie een gelukkig nieuw jaar, ikzelf ben niet zo lezer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. meis, de beste wensen! en eh autorijden, naar de sportschool gaan, een dochter op paardrijles hebben en op vakantie gaan van een uitkering. tsja. dat gaat er bij mij ook niet in, maar we noemen het maar dichterlijke vrijheid of zo.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...