maandag 3 december 2012

Breien, breien…

Ik zag iemand breien en toen… toen moest ik ook weer eens. Eigenlijk ben ik helemaal geen breister. Ik heb al meerdere pogingen gedaan, maar ik brei ontzettend strak en onregelmatig en dat zorgt ervoor dat ik voortijdig de handdoek in de ring gooi.

Maar toch begon het weer te kriebelen. Ten eerste staat breien voor mij voor de ultieme winterse knusheid. Als ik aan breien denk, denk ik aan warme sjaals, lieve grijze omaatjes met breiwerk in een schommelstoel en het kleine huis op de prairie. Maar vooral denk ik aan mijn eigen oma die, als ze nu nog had geleefd, een ster was geweest op Pinterest. Want man, man, wat kon zíj breien. En in een heel hoog tempo. Ze breide niet alleen truien, tasjes, jurkjes sokken, sjaals, mutsen, knuffels en wat je al niet kon bedenken voor haar kleinkinderen, maar voor iedereen die maar in haar buurt kwam. Mijn vriendinnen liepen bijvoorbeeld ook in truien van mijn oma rond. Maar ook de buurman, de nieuwe vriend van mijn moeder en die vreemde achternicht ;) Sommige truien waren echte kunstwerken. Zo had ik een trui waar ze een soort winters schilderij op had gemaasd (heet dat zo?) van een schaatsend stelletje. Wanneer ik die trui droeg, werd ik werkelijk door iedereen aangesproken. En ouderwets was ze niet. Ze hield nauwgezet de mode in de gaten. Die modeinspiratie deed ze vooral op tijdens haar vele busritjes naar de stad (natuurlijk om wol te kopen). En als ze de indruk kreeg dat goud in de mode was, was ze in staat om een hele garderobe van gouddraad voor me te breien. Alles bijpassend en tot in de details uitgevoerd.

Je snapt, als ik aan het breien ben, stromen de herinneringen aan mijn oma volop binnen.

De tweede reden waarom ik wil breien is omdat ik graag iets doe wanneer ik tv kijk. Wij kijken in het weekend meestal een paar films. Ik geniet daarvan, maar ben dan tegelijk een beetje rusteloos. Eigenlijk ben ik niet zo van het hele lange tv kijken. Daarom leek het mij wel wat om tijdens het filmkijken te breien. En zo geschiedde…

Ik heb wel even op internet gezocht hoe ik losser en regelmatiger kan breien. Eigenlijk heeft dat vooral te maken met hoe je de draad vasthoudt. Ik heb de tips die ik vond op mijn proeflapje toegepast en hé, het helpt echt. Wat ik nu produceer ziet er al een stuk beter uit.

Toen kwam ik erachter dat er twee manieren van breien zijn. De Engelse/Amerikaanse manier (zoals wij het doen) en de Continentale wijze (ook Duitse manier). Wij slaan de draad met de rechterhand om. Brei je Continentaal, dan hou je de draad links en ´pik´ je de draad op. De beweging die je maakt is simpeler en vloeiender en heeft wel wat van haken weg. Als je het goed doet, brei je op deze manier een stuk sneller.

Hier ook een goede uitleg. Omdat ik geen verstokt breister ben, denk ik dat ik misschien nog kan switchen naar Continentaals breien. En dat ben ik nu aan het oefenen.

Oei, nooit nooit gedacht dat ik ooit zo’n lap tekst over breien zou schrijven. Haha, het moet niet gekker worden ;)

Wordt vervolgd?

9 opmerkingen:

  1. Hoe ouwer, hoe gekker? ;)

    Ik kan helemaal niet handwerken. Zelfs niet punniken.

    Knap wat je doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat breiwerkje ziet er netjes uit hoor!
    Dat continentaal breien lijkt me lastig aan te leren als je al anders gewend bent...maar qua bewegingen zou het mij wel beter passen denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cool!! Heb goed opgelet dus wie weet kan ik dit straks ook... Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, het moet inderdaad niet gekker worden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Suc6 ermee, is niks voor mij heb daar geen geduld voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vroeger (zegt oma) en dan bedoel ik rond 1978/79 zat iedereen te breien of te haken tijdens de lessen op mijn (HBO)opleiding. Dat mocht allemaal en dat lukte ook allemaal: praten/discussieren en breien tegelijk. De prachtigste patronen zag je ontstaan en allerlei knusse gordijntjes werden gehaakt. Zelf heb ik het bij een sjaal gehouden en een soort spencer (zonder mouwen haha). Nu wordt breien weer helemaal hip. Mensen willen weer wat met hun handen doen. Reactie op al het digitale gedoe. Wie weet neem ik ook de pennen weer eens ter hand, ik denk zeker dat je er rustig van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je de smaak van het breien helemaal te pakken hebt gekregen :-) Mooi ook dat er hierdoor zoveel herinneringen aan je oma naar boven komen. Mijn moeder heeft vroeger ook veel gebreidt met allerlei stripfiguren erin. Ik hou het voorlopig maar bij taarten bakken ;-)

    Een fijne dag & brei ze!
    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Breien en haken is weer helemaal in. Je ziet ook overal boekjes met technieken en motieven liggen en dat was pakweg tien jaar geleden toch echt not done ; ) Mijn moeder breide vroeger wel van die typische jaren tachtig truien. De sokken die mijn tante breide waren favoriet om te dragen bij ons hele gezin. Ik zelf zit er ook wel weer eens aan te denken om te gaan breien of haken. Ik denk dat ik de techniek nog wel beheer, maar Noorse motieven en kabels breien zo als ik mij daar een dikke twintig jaar geleden aan durfde te wagen zal het waarschijnlijk niet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klinkt goed! Ik zit de laatste dagen ook te denken om het breien op te pakken. Helaas vond ik vandaag niet de juiste kleur bruin om een sjaal mee te breien (leuk doel voor bij kleding). Ook ik denk bij breien gelijk aan warme knusse kunstwerken! Mijn oma breide vroeger altijd van die lekkere warme sokken :) Knap dat jouw oma zo modern breide! Lijken mij fijne herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...