zaterdag 22 september 2012

Mevrouw, mag ik uw hond even aaien?

Ik vind het altijd leuk als kinderen naar me toekomen met die vraag. Mijn antwoord is dan ook altijd: “Tuurlijk dat mag”. Maar nóg leuker vind ik het wanneer deze vraag wordt gesteld door een zekere oudere vrouw in een scootmobiel. Bijna ieder weekend zie ik haar door de buurt rijden. Ze zit fier rechtop en heeft een brede lach op haar gezicht. Ze zal me nooit, maar dan ook nooit voorbijrijden zonder te vragen of ze hond L. even mag aaien. “Dag. Dag lieve schat,” zegt ze dan terwijl ze hem aait. Ik wissel een paar woorden met haar en dan rijdt ze goedgemutst weer door. Soms moet ze na een paar meter alweer inhouden omdat er nog een hond aan komt. “Meneer, mag ik uw hond even aaien?” hoor ik haar dan zeggen. En ook deze hond wordt met veel enthousiasme beklopt en geaaid.

Ik word altijd zo vrolijk van deze mevrouw. Weet je nog hoe je zelf als kind gewoon naar iemand toeging en deze vraag stelde? Zonder je te schamen, zonder bang te zijn wat de persoon wel niet zou denken. Deze mevrouw heeft de zelfde argeloosheid als een kind. Niet omdat ze ze niet meer op een rijtje heeft, want ze is duidelijk goed bij de pinken. Nee, omdat ze gewoon durft. Ik kan daar nog best wat van leren :)

16 opmerkingen:

  1. Mensen die zichzelf kunnen en durven zijn, zijn de leukste!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is toch een fijn iets dat iemand dat durft om te vragen of het mag, ikzelf zou dat niet durfen dit door dat ik ooit door een hond ben gebeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu mag het ; )Als Lester een hulphond was geworden had dit niet gemogen toch? Overigens wel zo netjes dat het eerst gevraagd wordt als iemand je hond wil aanraken. Moby onze hond die inmiddels is overleden was nogal fel op vreemden.Toen onze zoon haar uitliet en tegen de nieuwe buurvrouw zei steek maar geen hand uit deed zij het toch en kwam er achter dat Moby niet zo aaibaar was als ze leek. Wel een beetje eigen schuld natuurlijk. Ik ging naar de buurvrouw om mij toch te verontschuldigen en toen gaf ze ook wel toe dat het een domme zet was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan me voorstellen dat dat leuke ontmoetingen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit zijn de ontmoetingen die de dag een gouden randje kunnen geven, hè??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reacties
    1. Precies!!!

      (maar toegelaten worden in de ballenbak bij Ikea mag dan weer niet, jammer hoor!!)

      Verwijderen
    2. Haha, daar niet, maar bij de Mac Donalds hebben ze mij nog nooit tegen gehouden!!

      Verwijderen
    3. Bij Ballorig!!! Ballenbak en ook lekker spelen! :)

      Verwijderen
  7. Met lef kom je stukken verder ... helaas denken volwassenen veel te veel na bij wat ze vragen en/of doen. Dan ontstaat er tijd om weer terug te krabbelen. Kinderen zijn lekker impulsief, die denken niet na over de gevolgen. En kunnen daardoor dus veel meer honden aaien dan volwassenen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, zulke ontmoetingen en mooi dat die vrouw zo onbevangen is. Mijn nichtjes zijn net als die mevrouw; die stappen ook zo op mensen met een hond af en mijn ene nichtje laat zelfs af en toe de 'buurhond(je)' uit :-)

    Een fijne dag!
    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En hond L.vindt het wél zo gezellig. Wel netjes dat het wordt gevraagd, kleine kinderen kunnen zich in hun enthousiasme weleens op honden 'storten'. Ik ben er altijd op bedacht als we een wandeling maken met onze groep peuters. De één vindt honden eng, de ander springt er bijna bovenop. En dat proberen we vóór te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik bedenk me ineens dat ik vaak aai zonder eerst te vragen! dus eh, ook ik kan nog wat van dit vrouwke leren. ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, zulke ontmoetingen zijn bijzonder! Ook ik sta soms ineens te praten met iemand die ik nooit eerder heb ontmoet, zo leuk! Ja, je hond uitlaten kan soms een heel sociaal gebeuren zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk!! Ik maak het nooit mee, maar ja ik heb dan ook geen hond. Maar ik merk of zie ook niet dat een oudere dame het doet. Alleen kinderen...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi, ik ben verhuisd naar insoons.wordpress.com, hopelijk zie ik je daar weer!

    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...