donderdag 6 september 2012

Buren

Ik ben op dit moment bezig in het boek ‘Het appartement’ van Tatiana De Rosnay (dezelfde schrijfster heeft ook ‘Haar naam is Sarah’ geschreven). Ik ben nog aan het begin van het boek maar ik kan het boek gewoon niet wegleggen. Wat ‘Fifty shades of grey niet met me deed, doet dit boek wel! Ik kan niet stoppen met lezen! Waarschijnlijk word ik gewoon eerder geboeid door een lawaaiige buurman dan door stomende seksscènes ;)

Het appartement

Colombe, de hoofdpersoon, is net met haar gezin in een nieuw appartement op de vierde verdieping van een gebouw getrokken. Ze maakt voorzichtig kennis met de buren links, rechts onder en boven haar. Sommige buren zijn excentriek, andere lijken gewoon aardig. Ze hoort welke muziek er in het gebouw gedraaid wordt en ze ruikt kookluchtjes.

Volgens de achterflap, belandt de hoofdpersoon in de loop van het boek in een zwijgend, grimmig gevecht met haar bovenbuurman. Het is nu nog niet zo ver, maar door de zinnen heen is de spanning al merkbaar.

Tijdens het lezen moest ik denken aan de buren die ik in de loop van mijn leven heb gehad. Als jong meisje woonde ik met mijn familie in een rijtjeshuis. Links wisselden de jonge gezinnen elkaar af. Rechts woonde een grote Surinaamse familie. Ik was vaak een beetje jaloers op die familie want het leek er wel ieder weekend feest. Het zat er altijd vol mensen, er werd altijd uitgebreid gekookt en als het ook maar een beetje lekker weer was, zaten ze met zo´n twintig personen in de tuin. En als het écht feest was, mochten wij ook komen. Dan werd er muziek gedraaid en dan waren er tafels vol lekker eten.

Of mijn ouders ook zo blij waren met hen weet ik niet, want ik kan me zo voorstellen dat er af en toe wat geluidsoverlast was. Volgens mij heb ik ze wel eens horen mopperen, maar het ging het niet verder dan dat. Tja, ik heb mijn stiefvader dan ook nooit zo charmant zien glimlachen als wanneer er weer bakken vol Surinaams eten aan de deur werd gebracht ;)

In de loop van de tijd heb ik nog meer buren gehad. Toen ik op kamers woonde, was er een buurjongen die zo´n drie keer per dag brintapap klaarmaakte. Het hele gebouw rook er dan naar. Hoewel ik zelf opgegroeid ben met brintapap en het zelfs nu nog een enkele keer eet, werd ik echt onpasselijk van die geur.

In het eerste huis in onze huidige woonplaats hadden we over het algemeen wat vreemde buren. Rechts een travestiet, links een werkloos stel met zes kinderen. Zodra de kinderen oud genoeg waren voor een folderwijk, werden ze daarvoor opgegeven. Pa en ma liepen de wijk grotendeels en staken het geld vervolgens in eigen zak. Tja, dat tikt natuurlijk lekker aan naast je uitkering en kinderbijslag!

Op dit moment wonen we in een erg rustige buurt in een hoekhuis. Links niemand. Rechts een rustig gezin waar we het goed mee kunnen vinden. Wanneer de zon schijnt, hoor ik nog steeds kinderstemmetjes en er wandelen mensen langs met hun hond. Uitgestorven is het in onze buurt dus zeker niet. We hebben het hier zo naar onze zin dat het in de planning staat om hier voorlopig te blijven. Misschien dat we het huis verkopen wanneer de kinderen het huis uit zijn, maar dat zien we dan wel weer!

11 opmerkingen:

  1. Het is idd een tof boek. En veel leuker/beter dan 'haar naam was Sarah' waar ze zo beroemd door is geworden.

    Leesze verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van de zelfde schrijfster was ik het boek , De laatste zomer aan het lezen. Nu moest ik nog een paar hoofdstukken,maar ben het boek kwijt.Zo irritant, waarschijnlijk bij zwemles kwijtgeraakt :(
    Wij hebben fantastische buren. Zo hadden buren van ons ongevraagd het gazon gemaaid tijdens onze vakantie en we hebben het ook gewoon heel gezellig met elkaar! Alleen onze overburen zijn dan wat minder. Jammer dat er een jaar geleden een huis is gebouwd ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb 2 boeken van deze schrijfster gelezen en dit boek staat ook nog op mijn lijstje. De boeken van Karin Slaughter zijn trouwens ook goed hoor ;-)

    Net als jullie woon ik ook op een hoek en de buren naast mij zijn rustige mensen, en als ik ze tegenkom altijd even een kort praatje, maar verder niks. Enigste nadeel is dat ze wiet roken (blegh) maar verder geen overlast.

    Geniet van je weekend!
    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb het boek al uit!! Ik moet er ook niet aan denken om zo te wonen (zoals in het boek) vreselijk!
    Wij wonen ook in een hoekhuis en in een redelijke rustige buurt. Buren daar hebben wij geen last van, zij zullen eerder last hebben van mijn kinderen, hahaha...maar daar steek ik dan wel weer een stokje voor, want we moeten immers rekening met elkaar houden, toch? Maar...er zijn grenzen hoor...mijn buurman is namelijk niet zo makkelijk, nee, erg kieskeurig zelfs...maar dat heb je vast weleens meegekregen via twitter....hahaha
    Fijn weekend meis!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je niet meer kunt stoppen met dit boek te lezen, moet het wel méga-spannend zijn, ik onthou deze! Buren, die heb je zelf niet voor het uitkiezen. Gewoon hopen dat het klikt. Wij hebben met onze buren al eens mot gehad om hun honden, die gingen altijd janken als hun baasjes weggingen. Eén keer wat van gezegd, en vervolgens spraken ze jaren niet meer met ons. Nu on speaking terms, maar het enthousiasme is eraf. Gelukkig volop leukere buren :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lezen lukt mij niet, maar ik heb hardloopboeken besteld en ga deze lezen tijdens de vakantie over 5 weken!.
    En gelukkig is 1 buurman altijd weg en de andere kant al prima 23 jaar zo met elkaar.
    Leuk verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig dat je dit boek niet weg kunt leggen. Het klinkt wel als een leuk boek. Haha, je blog doet mij ook denken aan de buren die wij gehad hebben :p

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat jullie het naar de zin hebben waar jullie wonen.Dan zou ik ook nog gewoon daar blijven wonen.Ik heb dat ook ooit dat ik niet kan stoppen met lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Behalve 'Haar naam is Sarah' heb ik ook 'Het huis waar jij van hield' gelezen. Jouw tip zal ik onthouden. Tja, leuke buren maken het leven plezieriger. Ik heb ik de loop van mijn leven verschillende heel erg leuke buren gehad (en nog) en een paar akelige ervaringen helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ga eens kijken of ik het boek heb. Ik heb nu de serie 50 tinten grijs.. maar ik weet nog niet wanneer ik ga beginnen.
    Wij hebben gelukkig hele fijne buren en wij zijn best een gezin waar het vaak druk is, met veel mensen..

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...