donderdag 23 augustus 2012

Vijftig tinten grijs–The end

Met ‘the end’ bedoel ik niet dat ik het boek heb uitgelezen. Nee, zover heb ik het niet gered. Ik ben tot bladzijde 127 gekomen. En ik heb besloten dat ik geen enkele minuut van mijn leven meer ga spenderen aan dit boek. Want allemaggies, wat is het slécht geschreven. En wát irriteert het boek me.

Allereerst de taal… De hoofdpersoon roept om de paar zinnen: Goede genade! Mijn hemel! Of: Mijn hemel, ik denk dat ik ga flauwvallen! (en ja, in de alinea hierboven zei ik allemaggies, maar hé, dit is maar een blog dat per dag door 2,3 personen wordt gelezen en ik krijg er zeker niet voor betaald.)

Ik wist al van te voren dat Christian de donkere, rijke, zeer aantrekkelijke zakenman is die graag domineert, maar toch kan ik niet tegen dat bevelen van hem, dat koppige zwijgen en dat dingen duidelijk maken met een hoofdknik. Man, doe normaal. Heeft je moeder je niet opgevoed? Als IK met jou te maken had, zou ik zeggen, steek die helikopter in je #@%, ik ga wel lopen! ;)

Herhalingen, herhalingen, herhalingen! Ik vind het bloedirritant dat de hoofdpersonen elkaar steeds bij de naam noemen. In het werkelijke leven zijn het meestal slechte verkopers die dit doen. Ook worden andere zinnen en woorden steeds herhaald. Ik heb me meerdere keren afgevraagd waarom een redacteur dit er, bij het lezen van dit boek, niet uit heeft gehaald.

Ook de vertaling van dit boek is knudde. Ik ben zelf absoluut geen taalpuritein, maar eh ‘opgewondenheid’ in plaats van ‘opwinding’? Ik vind het niet klinken. En zo kwam ik nog meer beroerd Nederlands tegen.

Binnen de 127 bladzijden zijn de hoofdpersonen twee keer met elkaar naar bed geweest én heeft Christian de SM-kamer aan zijn liefje laten zien. Ook heb ik even doorgebladerd naar een SM-passage, voor het geval ik iets wereldschokkends zou missen. Is het boek werkelijk zo taboedoorbrekend? Tja, wat mij betreft niet. Het zijn alleen maar woorden. Een goed schrijver zou meer weten te maken van ‘alleen woorden’ door het neerzetten van de sfeer en de hoofdpersonen, maar deze schrijfster heeft dit wat mij betreft niet onder de knie. Daardoor doet het me niets wanneer ik lees dat Christian en Anastacia seks hebben. Ik had de passages met net zoveel interesse gelezen wanneer het ging over het schillen van aardappelen, om maar iets te noemen.

Conclusie: Sla deze hype gerust over! Misschien dat dit boek wel leuk is voor jonge meiden. Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger ook graag de bouquetreeks las. De schrijfstijl doet erg aan deze boekjes denken, al denk ik, zonder dollen, dat dit nog een stuk slechter is geschreven.

Vijftig tinten grijs

17 opmerkingen:

  1. Dat scheelt mij weer boeken aanschaffen. Ik houd er sowieso niet zo van hoor... Ik lees hele simpele romans... Cathy Kelly, Jill Mansell en dat soort boeken... =)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. VOLLEDIG met je eens. Ik stoorde me aan de constant terugkerende opmerking 'Ik viel in 1000 stukjes (of scherven) uiteen'. Zucht. Of 'Huur een kamer!' Die heb ik ook zeker 6x voorbij zien komen.

    Daarbij is eea nogal cliché. Ik had het interessanter gevonden als het andersom was geweest. Zij arm en dominant, hij rijk en onderdanig.

    Het suggereert ook dat alle BDSM mensen getraumatiseerd zijn, wat gelul van de bovenste plank is.

    Ik vond de hoofdpersoon ook een ontzettende tut. Als iemand mij zou dwingen bepaalde kleding te dragen, of eiste dat ik mijn auto weg zou doen.... Hahahaha! ;)

    Voor mij was het eens, maar nooit meer. Ik hoef de volgende delen niet te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tip. Hij komt niet op mijn lijstje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik jouw revieuw lees, dan is het ook niet echt een boek voor mij ;) Geef mij maar een leuke chicklit of thriller met een goed plot.

    liefs Insoon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben er niet eens aan begonnen omdat ik al had gehoord dat-ie slecht was. Gelukkig maar, want ik heb echt een hekel aan boeken die tegenvallen en er toch in ben begonnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ze digitaal, dus ik ga best een keer een poging wagen. Maar ben bang dat ik ook niet heel veel verder kom dan jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig, jij bent de eerste die ik hoor die het totaal niets vind! Ondanks dat ben ik toch nog wel benieuwd, vraag me af of ze in het engels dan ook zo slecht zijn, of dat het aan de vertaling ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb de serie in het Engels gelezen en er is inderdaad niets aan.
    De preutse Amerikanen daaren tegen kunnen er geen genoeg van krijgen. Amerikaanse vrindinnen raakte er niet over uitgepraat!
    Mona.
    USA

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wilde al aan Rebecca vragen of het misschien iets met de instelling van de preutse Amerikaan te maken kon hebben. Jij geeft hierbij al antwoord! :)

      Verwijderen
  9. Bedankt voor je recensie; ik hoef ze dus niet te lezen.. :-) Ik heb het idee dat ik de zelfde irritaties heb als jij, dus ik begin er al helemaal niet aan.. Lezen moet toch 'ontspánnend' zijn..? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik slaak een zucht van opluchting! Gelukkig ben ik dus niet de enige die niet diep onder de indruk is van dit boek.... DANK, DANK, DANK!!!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hm, valt deze nu onder de noemer "chicklit"? Maar bedankt, uit jouw woorden proef ik dat ik deze gerust over kan slaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind dat je toch nog ver bent gekomen in dat boek. Ik wil er niet eens aan beginnen.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je bent nog ver gekomen met je leesboek. Mijn boek is het niet, ik lees wel graag maar niet z´n boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik ben er niet eens aan begonnen, zo'n upgemarkete hype waar iedereen lyrisch over is.. is meestal niet mijn ding. ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed. Inmiddels heb ik deel 1 dus wel uitgelezen. En ik vond het vooral hilarisch! Het is gewoon chicklit met een erotisch tintje. In sneltreinvaart gelezen (vrijdagavond begonnen, gisterenavond uit) en echt, ik vond het grappig en onderhoudend. Dus deel 2 en 3 ga ik wél lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo zie je maar weer dat smaken verschillen! Het zal echt niet voor niets zijn dat er zoveel vrouwen zijn die dit leuke boeken vinden. Veel plezier met de volgende delen :D

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...